Претражи овај блог

петак, 2. септембар 2011.

Milovan Danojlić - Robovi, prosjaci i varalice

Извор : недељник  „ПЕЧАТ", бр.180 - АВГУСТ 25, 2011 АТ 23:58

________________________________________

 Робови, просјаци и варалице

Пише Милован Данојлић

Данашњи господари света би да у свако живо биће усаде свест о његовој неважности и заменљивости, да од сваког човека начине путујућег најамног радника, без националног порекла и предвидљиве будућности. По њиховој рачуници, идеално би било да се половина земаљског живља није родила. Неукључива у производњу, та се сувишна маса мора хранити да не би, по примеру омладине из  лондонских предграђа, кренула у паљевину и пљачку

Радни човек, уобличен у калупу либералног капитализма, приказује ми се као укрштај  роба, просјака и варалице. Ту врсту мешанаца на Западу свакодневно сусрећем; јавља се у свим друштвеним слојевима: сиромашни робују и просјаче на један, богати на други начин. Они невољници који ми, на кућним вратима или преко телефона („позивач непознат") нуде робу, услуге, аранжмане, кредите, поклоне и путовања, са очајничком ревношћу људи сатераних у шкрипац, шта су него робови и просјаци владајућег поретка, а уз то, с обзиром на квалитет производа и услове куповине, и мали преваранти. Конкуренција и битка за  пласман, освештане погодбе  економије, поверене као радни задатак овим жалосним извршиоцима, убијају, код мене, сваку вољу за куповином  и учешћем у устројству које мрви милијарде људских синова. Мучно је гледати свог ближњег док се, зубима и ноктима, бори за одржање голог живота, у служби  господара који је и сам  роб борбе за опстанак  на тржишту. Цео ми се поредак у тим тренуцима показује као маскенбал згажених и понижених, принуђених на батргање, мољакање и подваљивање. Не зна се ко је већи преварант, јадник испред мојих кућних врата или њујоршки банкар Мадоф док га, са лисицама на рукама, спроводе на робију. (Према Мадофу сам имао и неких симпатија: насамарио је, поред осталих, и Ели Визела, који није показао нарочито разумевање за борбу босанских Срба).

*

У детињству, у младости, а ни касније, живот ме није мазио. Рано сам улетео у борбу за преживљавање, али сам, захваљујући склоности према писању, војевао на симболичном плану. Нисам подносио дневне извештаје претпостављенима. Успео сам да сачувам  своју посебност. Данашњи господари света би да у свако живо биће усаде свест о његовој неважности и заменљивости, да од сваког човека начине путујућег најамног радника, без националног порекла и предвидљиве будућности. По њиховој рачуници, идеално би било да се половина земаљског живља није родила. Неукључива у производњу, та се сувишна маса мора хранити да не би, по примеру омладине из  лондонских предграђа, кренула у паљевину и пљачку.

*

У сусрету са   нудиоцима робе и услуга, са онима који ме гледају у очи, и онима  који своје рецитације изводе преко телефона, колебам се између гађења, страха и сажаљивости. Роба презирем, од преваранта страхујем, ближњег у невољи  сажаљевам, а нисам поштеђен ни  извесне посрамљености.У повољнијем положају од  молилаца, на своје поштанско сандуче ставио сам налепницу (красно одштампану – и на њој је неко зарадио!) Молим, не стављати рекламни материјал! Тиме сам, за мрвицу хлеба, умањио оброк сувоњавих потукача из Азије и Африке који пре подне, по  пустим улицама, тегле пакете луксузних проспеката, а плаћени су према количини онога што растуре.

*

Живот је напоран подухват, а напор праћен  понижењима поништава оно мало  лепоте прирођене борби. Насилничка ћуд новца се разголитила до непристојности, неравноправност бесрамно ликује. Економски закони се, као кобне немани, поигравају  земљама и државама. Незапосленост слови као предуслов здравог функционисања  привреде. Од слепих нужности  развоја  страхују и послодавци и запослени, гоље и милионери. Избезумљени брокери, који излећу из Берзе да саопште најновије црне вести, са краватама које витлају у ветру (негде сам видео такву фотографију) нису у много бољем положају од разносача реклама, иако су нешто боље плаћени.

*

А код нас?

Ми хрлимо да се укључимо међу срећнике. Дотле, остало нам је да уживамо у  врлинама грубости, незнања, простоте, са дивљим пропламсајима душевности и неосвешћене доброте. Наша изровашена лица говоре више него што су добри писци успели да изразе. Своје претке осећам као усамљенике који, у дугим јесењим  поподневима, буље  у даљину, у безуспешном настојању  да уђу  у траг смислу онога што их окружује. Ако нису обузети безмерјем, онда куњају у задимљеним колибама, крај отворених огњишта, огрнути овнујским кожусима, а поред врата, окачене о дрвени клин, висе гусле, преслице и пушке кремењаче. Могу их замишљати како хоћу, архивски документи ме неће демантовати; „не помињу нас извештаји ратни", како, у једној песми, рече Божидар Ковачевић. Били смо први на удару многих освајачких похода, сваки пут би агресора  изненадила жилавост племена решеног да опстане, не зарад високих циљева, већ зарад постојања као  таквог.

*

И то је, ваљда, један од разлога одбојности  што их господари света осећају  према нама и нама сличнима. Они страхују од сваког облика живота  и начина промишљања који одударају од њихова модела. Постојање друкчијих  устројења  нагриза њихову самоувереност, оспорава њихов избор. Зато се, данас, упињу да  свима наметну један, једнообразан узор. Успут, пљачкају  преостале сировине и загађују  нетакнуте кутке природе. Своју животну мудрост  и вредносно опредељење истакли су на националној валути паролом Ин Год wе труст… Ево покушаја да се у једну сумњиву, ћифтинску работу увуче и сам Творац васионе. Новчаницу, стављену под Божју заштиту, повремено штампају у милијардама примерака, обезвређујући покорене националне валуте. Уза све речено, ми страхујемо од пропасти светске немани: потонуће њеног   пароброда створило би вртлог који би прогутао и нашу, малу и расклиману барку.

*

Победа главног империјалистичког центра у овом часу је апсолутна. Шездесетих и седамдесетих година прошлог века, Вијетнамски рат је изводио на улице милионе демонстраната, са левице, и са других обала јавног мњења. Негодовали су, пре свих, родитељи регрута који су гацали по азијским мочварама. У међувремену, створене су армије сачињене претежно од плаћеника. Вијетнамски рат је имао и некакво идеолошко оправдање; данашњи походи су отворено пљачкашки. Упади у Ирак, Авганистан, Србију и Либију прошли су без јачег узнемирења јавности. Западњак, данас, без гриже савести води своје дете у обданиште, док војници његове владе, у Авганистану и у Либији, убијају децу. Европска левица је прешла на позиције империјалног мондијализма. Јавну иницијативу за бомбардовање Либије дала је једна интелектуална протува која се истакла и у подршци бомбардовању наше земље.

*

Кад се сетим неких тренутака безбрижности и опуштености, поглавито за време летњих распуста, на морским плажама, учини ми се да се то догађало у неком сасвим другом свету, уређенијем и безбеднијем од данашњег. Илузија, дакако, али  се без илузија не може. Живот не подноси прејаку меру луцидности. Вештина затварања  очију пред неким тегобама је живоносна колико и обученост у одржавању непрестане будности. Знатан део наших нада држи се на поверењу у оно што се ваља са маглама. Спремала се олуја још од краја шездесетих. Чекали смо је затворених очију. Са мало памети и среће, могла нас је и заобићи.

*

Дијалектика нас, између осталог, поучава  да и зло, у крајњем исходу, ради за добро. На несрећу кратковеких бића, крајњи исход долази споро, и касно. Док изводи радове на градилишту историје, зло многима поломи кости.

*

Отпор.

То је, пријатељу мој, једини рецепт за очување здраве памети, достојанства, личног и заједничког интегритета. Мондијализам, јефтина досетка  светског капитала, угрозио је самобитност свих људских заједница, а нашу више него друге. Отпор је природан рефлекс  нападнутог организма. Разуме се, не отпор подстицан споља, према замислима окупатора који деле жуте и плаве мајице пионирским одредима Империје, него неодољива унутрашња реакција, трзај из црева, одговор са дна утробе, из понора колективног знања и искуства. Сачувати себе, оно што јесмо, што имамо, то је насушни хлеб нашег вековног опредељења. Част је, и сласт, опирати се  надмоћној сили. Узалуд нас је згазила, ако јој не признајемо победу. Опирати јој се ћутањем, погледом, стиснутим зубима, поругом, смехом, мишљу, књигом, немуштом мржњом, јачом од свих речи. Усправна кичма сваког појединца је везивни пршљен у кичменици народне заједнице. Један јасан и смео поглед искупљује ћутање хиљада оних који су поклекли. Покорени и послушни примају посмртни опроштај захваљујући храбрима. А плаћеници су још за живота добили што су тражили.

Усправити се до своје људске висине: шта је од тога, данас, лепше и прече?

 

 

Историјски пројекат Сребреница: Да ли ће "Трагове из Сарајева" приказати у Шведској?

Историјски пројекат Сребреница

Postbus 90471

2509LL

Den Haag, The Netherlands

+31 64 878 09078  (The Netherlands)

+381 64 403 3612  (Serbia)

Internet site: www.srebrenica-project.com

E-mail: srebrenica.historical.project@gmail.com 

 

ГЛУПА РЕАКЦИЈА, КАКО ГОД ГЛЕДАЛИ

          Бошњаци у Шведској сакупили су преко 1,000 потписа на петицији која је упућена шведској Државној Телевизији за захтевом да одустане од емитовања документарца „Трагови из Сарајева" норвешких редитеља Оле Флиума и Давида Хебдича. Емитовање овог филма у Шведској требало би да уследи после приказивања другог документарца од истих редитеља, „Сребреница: издани град." Тај филм такође доводи у питање стереотипне предрасуде о рату у Босни и Херцеговини и био је предмет оштрих напада Бошњака у Норвешкој.

            Бошњаци у Шведској захтевали су извињење од Државне телевизије зато што је недавно емитовала наведени документарац о Сребреници. У вези са тиме, г. Џебраил Бајрамовић, председник „Бошњачке исламске заједнице" у Гетеборгу, изашао је са аргументима који су врло занимљиви. Он је изјавио, у случају када би шведско јавно мњење, које није добро упознато са дешавањима у БиХ, било изложено норвешком документарцу, оно би "могло да стекне утисак да је у Кравици над Србима почињен геноцид, да је тамо убијено 1.300 Срба, те да је оно што се десило у Сребреници било само освета".

            Уз јадиковку о могућем ефекту таквог субверзивног утиска на шведску јавност, г. Бајрамовић је објавио и претњу: „Упутили смо протестна писма свим релевантним институцијама. Ако прикажу и други филм [„Трагови из Сарајева"] поднијет ћемо тужбу против SVT [шведска Државна телевизија] због негирања геноцида." [1][1]

            У самој ствари, „Трагови из Сарајева" уопште се не бави питањем геноцида са правног становишта, али износи низ других питања за које би се с правом могло рећи да јесу врло осетљива са бошњачког становишта  (на пример, везе сарајевског руководства са разним муџахединским формацијама и њихови злочини против немуслимана, што јесте врло тешко објаснити или оправдати, као и обилно снабдевање наоружањем муслиманске армије, уз прећутну подршку неких западних влада, што је у то време било нелегално и у сваком случају нарушава пропагандну слику о беспомоћним жртвама). Али без обзира како ствар посматрали неки од актера у босанском сукобу, једина битна чињеница јесте то да су ово питања која разматрају одговорни истражитељи у демократским западним друштвима, где је слобода испитивања – светиња. 

            Оно што бошњачка заједница у дијаспори  и њихови представници захтевају је сузбијање те слободе кад год се појави опасност да би њено упражњавање могло да доведе у питање неку од централних тврдњи њиховог ратног дискурса.  Приметно је, и то се мора истаћи, да она друга опција – отварање дебате са господом Флиумом и Хебдичем где би се доказала непоузданост њихових извора и погрешност њихових закључака – очигледно представља нешто што Бошњацима није пало на памет.

            Међутим, то управо јесте она врста одговора коју ми њима препоручујемо, и то за њихово сопствено добро. Застрашивање све већег броја дисидената широм света ускоро ће постати логистички немогуће, а са становишта односа бошњачке заједнице са јавношћу ти покушаји претвориће се у катастрофу. Осветничка тужба за „негирање геноцида" коју су поднели против безначајног швајцарског листа "La Nation,"[2][2]  са очигледним циљем да га доведу до банкротства и нестанка, чиме би послали застрашујућу поруку свакоме у медијима ко размишља о скретању са сребреничке "партијске линије," пример је неконтролисаних, силеџијских реакција у ситуацијама где би Бошњацима било од неупоредиво веће користи да се укључе у разуман дијалог, без условљавања његовог коначног исхода. [3][3]

            Наша невладина организација, Историјски пројекат Сребреница, увек је заступала цивилизовани дијалог, без икаквих предуслова, као једини начин да се води дебата о томе шта се догодило у Сребреници и на другим местима током рата у БиХ. Наравно, онај ко појам дебате одбацује у принципу неће видети велике користи од нашег предлога. Али у том случају „одбацивачи" треба да буду спремни да прихвате полагано али неумитно осипање њихових догматских позиција, са коначном могућношћу потпуног урушавања пред судом јавног мњења.

            Реакције као она из Гетеборга не представљају само колосално погрешну политичку рачуницу од стране сарајевског руководства, које је остало и даље залеђено у истом начину размишљања као у време рата; то је такође признање интелектуалне инфериорности које је деградирајуће за муслимански народ Босне и Херцеговине.

            То шаље двоструку поруку. Пре свега, да се они плаше суочавања са чињеницама у отвореном сусрету са људима различитог становишта. У западним друштвима, где је цивилизовани разговор норма, то може само да утврди утисак да Бошњаци нису сигурни у своје доказе и да се плаше да би ти докази могли бити дискредитовани уколико би се тестирали под условима слободне интелектуалне расправе. Дугорочно гледано, инфантилни захтеви за сузбијање противних гледишта у очима западног јавног мњења нанеће неупоредиво више штете бошњачкој верзији догађаја него што ће то учинити напори свих „порицатења геноцида" који теже истом циљу.

            Друго, њихов „тајминг," када трапаво захтевају од западњака принудно усвајање своје агенде, подједнако је катастрофалан. Велика духовна и културна традиција Ислама, као и сав њен допринос људској цивилизацији, налази се под немилосрдним нападом и коришћењем софистициране пропаганде своди се на карикатуру. Набусите реакције као у случају г. Бајрамовића уклапају се савршено у тај карикатурални приказ и појачавају представу о Исламу као о једној ирационалној вери која је непомирљива са либералним начелима Запада. То само може да нанесе огромну штету Муслиманима у Европи уопште, а посебно репутацији муслиманског народа у Босни и Херцеговини.

            Нема никакве сумње да је велики број невиних Муслимана настрадао за време сукоба у Босни и Херцеговини деведесетих година, скупа са невиним суседима из других заједница. Докази тога страдања јасни су и нико их не може умањити или оповргнути.  Међутим, деценију и по после завршетка рата време је да професионално и без страсти и предрасуда сагледамо шта се догодило.

            То је задатак који треба препустити научним радницима и одговорним представницима свих заједница које су у тим догађајима учествовале. То није посао за пропагандисте и застрашиваче.

           

 


МАРИОНЕТСКИ СРПСКИ РЕЖИМ ПРЕПУШТА ТАЧИЈУ И СЕВЕР КОСОВА

МАРИОНЕТСКИ СРПСКИ РЕЖИМ ПРЕПУШТА ТАЧИЈУ И СЕВЕР КОСОВА. Интервју Фонда стратешке културе са др Марком Јакшићем

Драгомир АНЂЕЛКОВИЋ | 02.09.2011 | 10:27

 

Како оцењујете дешавања на северу Косова током последњих недеља?

 

Умногоме уз помоћ актуелног српског режима, од 2008. године па до пре неколико недеља, албански сепаратисти су заокружили своју квазидржавност јужно од Ибра. Свестан неспремности официјелног Београда, који робује национално деструктивној политици „ЕУ нема алтернативу", да стварно стане иза свог територијалног интегритета, односно Срба на Косову и Метохији, Хашим Тачи је недавно отпочео офанзиву са циљем да читаво Косово, односно и његов северни део на коме су Срби готово стопроцентна већина, стави под своју контролу. Први корак у том правцу је преузимање граничних прелаза а потом иде успостављање албанског судства, „државних" симбола, полиције и других институција. Српски народ на северу Косова и Метохије томе се енергично супротставио, па су Албанци и њихови западни ментори променили тактику али не и стратешка опредељења. Били су присиљени да одустану од директног и моменталног покушаја окупације и севера Косова, а прешли су на фазну тактику, која је срачуната на то да исто постигну у неколико наредних месеци.

 

На који начин се у таквим околностима понаша Београд?

 

Жалосно је то рећи, али је чињеница да иде путем кулминације већ раније капитулантске политике. Увидевши сву силину отпора српског народа на северу Косова насиљу албанских сепаратиста, режим је учинио све што је могао како би на томе профитирао. Прво, наводно је подржао супротстављање Срба, али је то имало само позерско-патриотску димензију. Стефановић и други Тадићеви пиони само су се сликали на барикадама и причали празне приче како би деловали државотворно. Међутим, ништа нису чинили да Србима стварно помогну, односно да допринесу њиховој отпорној снази. Иза кулиса су правили нове послове са својим страним пријатељима а у пракси српским непријатељима. Ту се налази други део њихове лично-партијске профитерске политике на рачун националних интереса. Режим је добио прилику да Бриселу и Вашингтону покаже да им треба ако на Косову желе да реализују своје планове. Нажалост, он има моћ да подели Србе на Косову и на нас изврши притисак и теко ослаби наше позиције, тј. да олашка Тачију да оствари шта хоће. Београд ће ради уласка Србије у ЕУ учинити све шта Тачи и његови западни заштитници желе. Споразум који је Тадић преко Стефановића сада склопио са КФОР-ом део је таквог опредељења, тј. Тачијевог настојања да под своју контролу стави север Косова. То је предуслов за оно што је планирано да се деси у септембру, тј. да Београд прихвати успостављање праве државне границе између Косова и остатка Србије. Онда би Приштина кренула са институционалним попуњавањем простора између „границе" и Ибра. Наравно, под разним неоснованим изговорима, ради тога би се под ударом репресије нашли сви значајнији Срби на северу Косова који се противе довођењу и тог дела Србије под власт сепаратиста у Приштини.

 

А шта је у периоду о коме говорите радио НАТО?

 

НАТО је 1999. године извршио агресију на Србију са циљем да јој отме Косово и Метохију, и тамо створи своју квазидржаву, тј. територију на којој неспутано може да ради шта год хоће. Све то је елемент у мозаику политике осмишљавања нове улоге НАТО-а и постепеног геополитичког окруживања Русије. Разуме се, и после агресије НАТО је продужио истим путем. Подржавао је етничко чишћење Срба и стварао је друге предуслове за доношење сепаратистичког акта Приштине 2008. године. Потом је, у складу са њим а противно Резолуцији 1244, подржао изградњу албанске квазидржаве на српском Косову. Из тога је већ јасно шта ради сада. НАТО маскиран у КФОР подржава, а можда чак и инспирише, оно што ради Тачи. НАТО усиљено делује у прилог територијалног и институционалног заокруживања квазидржаве чије семе је посејао и заливао. У томе му својски помаже Тадићев режим. Јер, очито је да Срби на северу Косова имају и снагу и вољу да бране оно што је њихово, а прошла су времена када је могла да се организује некаква нова Олуја. Свет се са становишта расподеле геополитичке и економске моћи битно променио од 90-их година до данас. Зато су Тадић, Стефановић и слични „наши" политичари потребни НАТО-у и Тачију како би им сами препустили и оно што више не могу да нам отму. Зато српски режим против свог народа на северу Косова води страшну медијску капању срачунату на то да тамошњи Срби буду сатанизовани као криминалци који на барикадама бране некакве своје пословне интересе. То је срамна замена тезе како би се патриоте приказале као негативци а трговци националном територијом као разумни политичари.

 

Какве су перспективе северног дела Косова?

 

Са овом влашћу лоше. Наш проблем је пре свега режим који уместо да брани националне интересе ради против њих. То се најболније манифестује на Косову, али је присутно од Хоргоша па до Прешева и Новог Пазара, као и у вези са политиком која се води према Републици Српској, Србима у Црној Гори … Ако падне Тадићев режим и уместо њега добијемо Владу која ће бити национална а не марионетска, ствари би се брзо позитивно промениле. Довољно је да у Београду више немамо власт која сарађује са НАТО-ом и Тачијем и њихов маневарски простор би био много мањи. Када Београд одустане од преговора са унапред договореним велеиздајничким исходом и погубних споразума којима им полако препушта оно што више не могу сами да узму, они ће бити у проблему. Већ самим тиме што би Србија престала да игра на НАТО музику и вратила би преговарачки процес у оквир Савета безбедности ОУН, Приштина би се нашла у небраном грожђу бар по питању севера Косова и продубљивања своје квазидржавности. Укратко, кључ проблема је у Београду када се ради о перспективама северног дела Косова, па и Косова и Метохији у целини. Садашња власт води издајничку политику срачунату на то да тим делом српске земље, а вероватно и не само њим, купи улазак остатка Србије у ЕУ, тј. своју политичку будућност засновану на колаборацији са Вашингтоном и Бриселом.

 

Несумњиво је да Срби на Косову и Метохији живе тешко. На који начин ће се на њихову свакодневицу одразити споразум који је официјелни Београд склопио са КФОР-ом, односно преко њега са Тачијем?

 

Плашим се да споразум има за циљ и то да нам егзистенцију учини још тежом. Ако север Косова, чему погодује споразум Стефановић – Тачи и оно што је планирано да из њега произађе, постане гето одсечен од остатка Србије, положај нашег народа ће постепено постати несносан. Можда је нечија намера да се то дести и тако подстакне исељавање Срба. Ваљда да би опустела територија била предата Приштини. Јасно је да само она њој треба. Не и ми. Нама је, несумњиво, намењена судбина иста као и Србима протераним из многих других делова наше јужне покрајине. Но, Албанци то више не могу да ураде директно, па траже софистициране методе, које и проналазе у договору са режимом у Београду.

 

Како видите улогу Русије у вези са косовском кризом?

 

Јасно је да је Руска Федерација спречила озваничење тзв. косовске независности у ОУН. Актуелни режим у Београду би вероватно био много срећнији да Москва има другачији став, па би тада народу рекао: „Ништа не можемо сами да урадимо, а Русија нам није помогла". И муњевито би дигао руке од Косова, док би кривицу пред народом покушала да пребаци на Русију. Овако мора да изналази индиректне путеве трампе Косова и Метохије за илузије о европској перспективи Србије. С друге стране, када би у Београду имали националну власт, она би у Русији могла да нађе чврст ослонац за одбрану Косова, а Москва би у Србији могла да има доброг савезника у околностима када НАТО и даље плете мрежу око Русије. Србија која би приступила ОДКБ-у сигурно се не би суочавала са покушајима НАТО-а и Приштине да подмукло мењају реалност на терену. То знају на Западу па зато гаје режим какав је Тадићев. Ипак, то што су сада почели да журе значи да се плаше да му је дошао крај, односно да настоје да док је он још на власти обаве зацртани посао до краја. Мислим да би Москва, без обзира на некоректно држање официјелног Београд према њој, ваљало да се томе супротстави. Јер све што се дешава од Јадрана до руске границе део је истог сценарија срачунатог на поткопавање позиција Руске Федерације. А Русија енергичним ставом има моћ да дестимулише НАТО да настави са политиком окупације севера Косова. Шта год причали у Вашингтону они су свесни обновљеног значаја Русије и респектују њену моћ. Москва сада има прилику да, инсистирањем на поштовању њихових права и Резолуције 1244, помогне Србима на северу Косова и да тако своју новонасталу глобалну улогу потврди пред целим светом. Да и не говоримо о томе да ћемо јој ми вечно бити захвални.

 

Интервју припремио Драгомир Анђелковић

 

http://srb.fondsk.ru/news/2011/09/02/marionetski-srpski-rezhim-prepushta-tachiiu-i-sever-kosova.-interviu-fonda-strateshke-kulture-sa-dr-markom-iakshihem.html