Претражи овај блог

петак, 20. јун 2025.

Ko javno, a ko tajno lobira za Kosovo?

kosovo-online.com

Ko javno, a ko tajno lobira za Kosovo?

13–17 minutes


Neki to čine otvoreno, a drugi „ispod žita". Predsednik Srbije Aleksandar Vučić nedavno je upozorio da Turska i neke druge zemlje „agilno rade" na priznavanju nezavisnosti Kosova i da to jača odlučnost Beograda da sačuva svoj teritorijalni suverenitet. Sagovornici Kosovo onlajna objašnjavaju da svaka država ima „svoj interes" zašto podržava Kosovo, a da veliki broj otpriznavanja govori o uspešnoj politici Beograda da se tome suprostavi.

Piše: Đorđe Barović

Vučić je na Globsek forumu u Pragu izjavio da međunarodna zajednica 12 godina ništa nije uradila da primora Prištinu da sprovede ono što je potpisala Briselskim sporazumom, ali da to jača odlučnost Srbije da radi na očuvanju teritorijalnog integriteta u borbi protiv moćnih protivnika koji rade na priznavanju nezavisnosti Kosova.

Apostrofirao je Tursku i još neke zemlje.

„Imaćemo uskoro iznenađenja iz dva različita kraja sveta po tom pitanju, za naše partnere koji se bore za priznavanje, pa ćemo odgovoriti otpriznavanjem, tako da verujem u dobre vesti narednih dana", kazao je Vučić.

Poslednja zemlja koja je priznala Kosovo je Sudan.

Kosovska predsednica Vjosa Osmani to je saopštila 12. aprila preko društvene mreže „X" i nakon susreta sa ministrom spoljnih poslova ove zemlje Ali Jusef Ahmed al Šarifom u Austriji.

Analitičari tvrde da je to priznanje bila posledica direktnog lobiranja Turske.

„Priznanje Sudana i susret sa predsednikom Sudana jasno se vidi kao isključiva zasluga predsednika Turske Redžepa Tajipa Erdogana. Uticaj se vidi, tako da sada uloga i doprinos Kosova zavisi od specifičnih odnosa koje ima sa predsednikom Turske, ali ne možemo reći da za to priznanje ima posebne zasluge", izjavio je politički analitičar Afrim Kasoli.

Doduše, samo tri dana nakon susreta sa Osmani predsedavajući Saveta za suverenitet i vrhovni komandant sudanskih oružanih snaga, general-pukovnik Abdel Fatah al-Burhan, razrešio je dužnosti ministra spoljnih poslova.

Ko sve (ne)priznaje Kosovo

Za vlasti u Prištini Sudan je 119. zemlja koja je priznala kosovsku nezavisnost, ali prema računici Beograda to je 85. priznanje. Krajem marta to je učinila i Kenija.

Do tada, pune četiri godine nije bilo ni jednog priznanja Kosova. Poslednja zemlja koja je to učinila je Izrael 2020.

Podaci govore da od 193 države članice Ujedinjenih nacija - 108 zemalja ne priznaje nezavisnost Kosova.

Nezavisnost Kosova ne priznaju i dve države posmatrači u UN: Palestina i Sveta Stolica.

Među zemljama koje ne priznaju Kosovo je i 28 država koje su u proteklih devet godina povukle priznanje, kao i tri koje su priznanje zamrzle. U tom periodu, samo dve zemlje su priznale Kosovo - Barbados i Izrael.

Od kada je južnoamerička država Surinam 2017. godine prva povukla priznanje Kosova, to su učinile i Libija, Gabon, Gana, Centralnoafrička Republika, Maldivi, Komori, Palau, Madagaskar, Vanuatu…

Za Prištinu su u ovom momentu svakako od primarnog značaja pet zemalja Evropske unije koje ga ne priznaju - Grčka, Španija, Slovačka, Rumunija i Kipar, od kojih su prve četiri i članice Natoa.

Geostrateške pretenzije

Direktor Instituta za evropske studije u Beogradu Slobodan Zečević kaže u razgovoru za Kosovo onlajn da u javnom i tajnom lobiranju za Kosovo mogu da učestvuju sve zemlje koje su ga priznale, a da Turska ima i dodatni interes jer želi da se nametne kao vodeća sila islamskog sveta.

Pitanje je, naglašava, da li će takvu ekspanziju Ankare na tlu Evrope dozvoliti vodeće zemlje EU.

„Za Kosovo javno ili tajno može da lobira svaka država koja ga je priznala. Njena logika je da ako je već priznala Kosovo želi da se to geostrateško rešenje afirmiše u međunarodnim odnosima. Prema tome, svaka zemlja koja je priznala Kosovo mogla bi da bude potencijalni lobista", ocenio je Zečević za Kosovo onlajn.

Ulogu Turske vidi pre svega u njenim geostrateškim pretenzijama.

„Turska je uvek imala želju da bude velika sila islamskog sveta. Tajip Redžep Erdogan želi da bude neka vrsta pokrovitelja islamskog sveta u svim delovima sveta", precizira Zečević.

Dodaje da Erdogan zbog toga ima kontakte sa muslimanima u BiH, a da to pokušava i na Kosovu.

„S tim što je očigledno dobio i neke konkretne zadatke, u smislu naoružavanja te buduće vojske Kosova. To je jedna politika koja mu u ovom trenutku odgovara. Možda iza toga stoji Zapad, ali mu odgovara jer stiče imidž velike islamske sile koja pomaže muslimane u svim delovima sveta, pa i na Balkanu", ističe Zečević.

Ključno pitanje je koliko će ova ekspanzija Turske u Evropi odgovarati Zapadu.

„U daljem razvoju događaja ne znam koliko je interes evropskim zemljama, članicama EU, naročito onim velikim, da Turska jača svoj geostrateški i politički uticaj u Evropi. Vidimo da jačaju krajnje desne snage, i u Nemačkoj i Francuskoj, u Italiji su na vlasti, i mislim da bi u nekom narednom periodu te zemlje EU mogle sa negodovanjem da gledaju na jačanje uticaja Turske na tlu Evrope. Možda će to u nekom budućem periodu biti argument za nas", istakao je Zečević.

Smatra da proces otpriznavanja ne remeti suštinu lobiranja država koje podržavaju nezavisnost Kosova, već bi mogao i da je pojača, ali da se na taj način šalje jasna poruka da ovo pitanje nije rešeno.

„Otpriznavanje znači da postoji ravnoteža i da tas na vagi ide na našu stranu. Više zemalja u svetu ne priznaje, nego što priznaje Kosovo što onda jača argument da to onda nije 'fet akompli', stvar koja je završena nego je to problem koji je ugrozio teritorijalni integritet Srbije i koji bi trebalo da se reši na neki način koji bi odgovarao i jednoj i drugoj strani", kaže Zečević.

Dodaje da moguća nova otpriznavanja neće uticati na nameru Turske i drugih država da prestanu da lobiraju za Kosovo.

„To je sada jedno takmičenje da se održi ravnoteža i da te zemlje koje su priznale nezavisnost Kosova ne mogu da izađu sa tezom da su i svi oko njih priznali, da je to rešen slučaj. Dakle, ako su sa druge strane zemlje koje otpriznavaju ili ne priznaju Kosovo to znači da taj slučaj nije rešen i da treba da se reši i vodeći računa o interesima Srbije", precizirao je Zečević.

Remećenje „dinamike"

Diplomata u penziji Zoran Milivojević ističe da veliki broj otpriznavanja u proteklih desetak godina remeti „dinamiku" Prištine zbog čega ni posle 17 godina ne može da potvrdi svoju državnost.

Jasan i glasan je Milivojević. Za Kosovo naglašeno lobiraju Nemačka, Velika Britanija i Turska.

„Za Kosovo naglašeno, na prvom mestu, lobira Nemačka i to na najdirektniji način. Nemačka polazi od svog strateškog stava da je Balkan interesna zona nemačke politike i da smatra da su granice na Balkanu određene tako što je Kosovo priznata država. Dakle, nove granice sa Srbijom bez Kosova i Metohije", kaže Milivojević za Kosovo onlajn.

Dodaje da je među zemljama koje aktivno lobiraju za Kosovo i Velika Britanija.

„Ona ima tradicionalne interese na ovim prostorima i pre svega sa antiruske pozicije. Ona smatra da je Srbija u zoni ruskog uticaja i smatra da uticaj Rusije dovodi u pitanje njene strateške interese", navodi  Milivojević.

Govoreći o ulozi Turske, ovaj diplomata kaže da njenu poziciju treba posmatrati kroz nameru Tajipa Redžepa Erdogana da ovu zemlju promoviše kao regionalnu ili veliku silu.

Ističe da je uporište turske politike i turskih interesa na Balkanu i u jugoistočnoj Evropi - albanski faktor.

„U stategiji 'dubine" (Ahmeta) Davutoglua još s početka ovog veka to jasno figurira i Turci se toga nikada nisu odrekli. Turci vide albanski faktor kao okosnicu, infrastrukturu i stratešku opciju za nastup na ovim prostorima i na neki način za definisanje turskih interesa i prema jugoistočnoj Evropi, ali i prema regionu u celini. Tu imamo u vidu i Mediteran, imamo u vidu celo naše okruženje. Dakle, Turska nema drugog uporišta, ako isključimo dijasporu, osim ovog bošnjačkog faktora, ali je taj faktor slabiji od albanskog faktora", ocenjuje  Milivojević.

Objašnjava da proces otpriznavanja Kosova značajno „remeti dinamiku" Prištine i njenih saveznika.

„Remeti tu dinamiku samom činjenicu da je u ovih deset-jedanaest godina došlo do velikog broja otpriznavanja. Ako se ne varam, 28. I predsednik Vučić je najavio neka nova. Ali, suština nije toliko u politici otpriznavanja, koliko činjenica da kosovska državnost nije mogla da se potvrdi 17 godina i činjenica da je to neuspeli projekat. I to se vidi i na unutrašnjoj sceni", smatra Milivojević.

Rezultat je, naglašava, da Kosovo nije uspelo da se definiše „kao ozbiljna država ili demokratski prostor".

„I to je ključna činjenica. Otpriznavanje tome doprinosi i definitivno dovodi pitanje Kosova i Metohije na politički teren. Potpuno je jasno da se to na veštački način, silom, ne može potvrditi kao državnost i kao nešto što bi bilo faktor stabilnosti i bezbednosti", kazao je Milivojević.

Objašnjava da to sve više dolazi do izražaja „na ovaj ili onaj način".

„Ostaje činjenica da dve trećine čovečanstva ne priznaje Kosovo. I ostaje činjenica da i u Vašingtonu imamo jednu drugu vlast koja to vidi na jedan drugačiji način. Bez tih elemenata nije moguće realizovati kosovsku državnost na način kako je to neko zamislio na početku ovog veka", uveren je Milivojević.

Interesi EU

I profesor evropskog prava iz Prištine Avni Mazreku ističe da postoji politički pritisak na zemlje koje nisu priznale Kosovo da to učine, a da Ankara igra značajnu ulogu u tom procesu.

Ipak, naglašava da je priznanje Kosova od strane Evropske unije u njenom insteresu, ali i svih država u regionu.

Poručuje da bez Kosova nema proširenja EU na Zapadni Balkan.

„Jasno je da postoji politički pritisak i zalaganje da Kosovo bude priznato od svih i to se vidi i kroz zvanične deklaracije Natoa, kao i kroz pozicije koje zauzimaju politički predstavnici tih zemalja. Sve to pokazuje da je priznanje Kosova nešto što se očekuje i od drugih zemalja članica, bilo Natoa ili EU. Uloga država koje su to učinile je da direktno utiču na priznavanje Kosova, a Turska ima značajnu ulogu u tom procesu", objašnajva Mazreku.

Naglašava da je glavna prepreka evropskim integracijama Zapadnog Balkana upravo činjenica da pet država Unije nije priznalo Kosovo.

„Upravo je u interesu same Evropske unije da sve njene članice priznaju nezavisnost Kosova, jer Evropska unija ne može da se širi na Zapadni Balkan bez rešavanja pitanja statusa Kosova. Dakle, priznanje nezavisnosti Kosova je ključno", naglašava Mazreku.

Govoreći o tome ko javno, a ko tajno lobira za Kosovo ovaj profesor kaže da to čine sve zemlje koje su ga priznale.

„Tih pet članica EU koje još nisu priznale Kosovo su ključna prepreka u procesu priznavanja. S druge strane, mnoge druge zemlje članice Natoa, uključujući SAD i Kanadu, već su priznale Kosovo i one lobiraju snažno za priznanje i punu međunarodnu integraciju Kosova. To se vidi i kroz delovanje u okviru institucija Evropske unije, Natoa, Oebsa i drugih međunarodnih organizacija koje se bave bezbednošću i saradnjom", precizira Mazreku.

Ciljevi Srbije

Jedna od prepreka za Kosovo je i Savet Evrope.

Šefica delegacije Srbije u Savetu Evrope Biljana Pantić Pilja kaže u razgovoru za Kosovo onlajn da Srbija ima jasnu politiku i ciljeve po pitanju Kosova, kao i da sve više država koje su priznale nezavisnost pruža podršku Beogradu u poštovanju međunarodnog prava.

„Naš cilj jeste jasan: da pokažemo kako živi srpski narod na Kosovu i Metohiji, da sačuvamo naš teritorijalni integritet i suverenitet i poštovanje međunarodnog prava. To je ono što su naši aduti i što pokušavamo svima da objasnimo, da međunarodno pravo svaka država treba da poštuje. Tako i vodimo pregovore i razgovore", ističe Pantić Pilja.

Bez obzira na jake saveznike Prištine, poručuje, i Beograd ima svoje sa kojima razgovara na dnevnom niovu.

„Imamo dosta prijatelja i dosta zemalja koje su i priznale Kosovo, ali vide da smo u pravu i daju nam podršku koju mogu da nam pruže kada su takvi pregovori i razgovori u pitanju", kaže Pantić Pilja.

Ukazuje da određene zemlje podržavaju Kosovo iz „svojih interesa", ali da Srbija pokušava da to spreči.

„I zaista se radi na tome. Imamo dobre diplomatske kontakte i pokazali smo i sada. Vidite koliko traje taj proces ulaska Kosova i Metohije u Savet Evrope. I to je zaustavljeno. To jeste ta diplomatska borba", naglašava.

Dodaje i da Srbija uz već postojeće saveznika pokušava da proširi novim.

„Gledamo da proširimo tu mrežu prijateljskih država koje će shvatiti da onoi što mi tražimo i zahtevamo je poštovanje međunarodnog prava", precizira.

Pantić Pilja kaže da bez obzira na apsurdnu situaciju da je EU statusno neutralna, a da većina članica Unije ipak priznaje Kosovo, delegacija Srbije pokušava u Savetu Evrope da predoči argumente.

„Jeste apsurd. I mi kada ih pozovemo na poštovanje rezolucije UN koja je obavezujuća za sve kažu: 'Pa dobro, mi smo Savet Evrope, mi smo posebna organizacija'. Ali, na nama je da pružimo argumente, da kažemo da je SE organizacija u kojoj članice mogu da budu samo države, da je status Kosova i Metohije jasno utvrđen tom istom rezolucijom UN. I da kažemo da treba da se poštuju ljudska prava i manjine što se na KiM ne dešava. Ne poštuju Briselski sporazum, čeka se Zajednica srpskih opština… I onda, kada imate takve argumente lakše vam je da razgovarate sa poslanicima i sa diplomatama drugih zemalja", objašnjava Pantić Pilja. 

Dodaje da je u poslednjih nekoliko godina došlo do nekoliko otpriznavanja Kosova koja su pokazala da predstavnici tih zemalja nisu bili upućeni u suštinu problema.

„Pokazalo se da su to zemlje koje nisu ni znale kada su priznavale o čemu se radi. Naše je da razgovaramo, da se borimo diplomatski i objašnjavamo šta je pozadina svega, da shvate da je to Pandorina kutija ukoliko nečiju teritoriju priznate kao suverenu državu. Samim tim to možete da primenite i na Ukrajinu, Kipar i druge države… preti opasnost za čitav svet. I to je ono što su naši argumenti. Očekujem da će biti još otpriznavanja i radimo na tome. Naše je samo da sve naše argumente upotrebimo u tom smeru", poručuje Pantić Pilja.

 

Yanis Varoufakis: EU kao američki projekat

pcnen.com

EU kao američki projekat - PCNEN

PCNEN

17–22 minutes


Autor: Yanis Varoufakis

Govor u Evropskom parlamentu na temu „Ekonomski preduslovi mira", utorak, 10. jun 2025.

Prošle godine bih započeo ovaj govor lamentom o dotad nezamislivoj transformaciji Evropske unije iz mirovnog u ratni projekat. Ali sada je prekasno za lamente. Ratno-huškački govor je osvojio celu EU, uvukao se u njene politike i zarazio ekspertske grupe koje proizvode dominantne evropske narative i stavove.

Nema svrhe jadikovati nad novim činjeničnim stanjem: EU je danas kompletno razvijen ratni projekat koji će nas odvesti u trajni rat ili nas dodatno finansijski oslabiti – a najverovatnije i jedno i drugo. Kao što ću pokazati, vojni kejnzijanizam će Evropu učiniti manje bezbednom, povećati nejednakosti u njoj i dodatno je oslabiti.

Za razmatranje ostaju dva zanimljiva pitanja: Zašto je Evropa odabrala taj put? I kada je već na njemu, šta je naša dužnost prema narodima Evrope, prema Evropljanima, prema miru? Počnimo od početka.

EU kao američki projekat

Uz rizik da naljutim zaljubljenike u Evrope i mitove o njenom nastanku, biću sasvim otvoren: Evropska unija je (još od samih početaka, u obliku Evropske zajednice za ugalj i čelik) američki konstrukt – deo globalnog plana SAD-a koji je uključivao i Breton Vuds, Trumanovu doktrinu i, naravno, NATO.

Većina Evropljana jeste želela da se rat i totalitarizam nikada ne ponove. Ali EU je projektovana u Vašingtonu. Osmišljena je ne kao konkurentno tržište, već kao kartel velikih biznisa kojim upravlja birokratija izuzeta od demokratske kontrole (poznata i kao Evropska komisija) koja nije slučajno smeštena u blizini sedišta NATO-a.

Počevši od 1950, EU se razvijala u skladu sa interesima Sjedinjenih Država – što je neugodna činjenica, kako za uobražene evropske lidere tako i za Donalda Trumpa. Gledajući unazad vidimo da se kroz istoriju EU provlači jedinstvena nit: to je njena ekonomska zavisnost od Amerike. U početku je u velikoj meri zavisila od pripadanja dolarskoj zoni. Posle 1971. zavisi od američkog trgovinskog deficita.

Dakle, na ovaj ili onaj način, duboka zavisnost od SAD-a ugrađena je u arhitekturu Evrope. Zato je potrebno mnogo više od prigodnih izjava – ili nekoliko stotina milijardi pozajmljenih evra uloženih u oružje – da se reši problem evropske zavisnosti od Amerike.

Činjenica da je EU od početka bila zamišljena kao kartel velikih biznisa glavni je razlog zašto su joj bili potrebni fiksni devizni kursevi: valutne fluktuacije destabilizuju svaki kartel i otežavaju održavanje potrebnog nivoa kooperativnosti između uključenih strana.

Od 1950. do 1971. godine Sjedinjene Države su rešavale ovaj problem u ime Evrope. Dokle god je trajao trgovinski deficit u razmeni sa Amerikom, evropski kartel je bio uključen u dolarsku zonu – a njegove valute vezane za vrednost dolara. Međutim, kada su oko 1969. Evropa i Japan počeli da ostvaruju trgovinski suficit u razmeni sa Amerikom, igra je bila završena.

Predsednik Richard Nixon, Donald Trump svog vremena, izbacio je Evropu iz dolarske zone 15. avgusta 1971. Njegov ministar finansija cinično je poručio zaprepašćenim Evropljanima: „Od danas je dolar naša valuta, a vaš problem."

Onda su se dogodile dve stvari. Prvo, da bi zaštitili kartel velikih biznisa, Evropljani su pokušali da izgrade sopstveni režim fiksnog kursa. Probali su evropski monetarni sistem i evropski mehanizam valutnih kurseva. Ali to su bila loša rešenja koja su špekulanti bez problema zaobilazili. Onda su u očajanju stvorili najštetniju valutu koju je ljudski um ikada stvorio – evro.

Drugi važan događaj je to što se s uvećanjem američkog budžetskog i trgovinskog deficita evrozona pretvorila u neto izvoznu mašineriju pod vođstvom Nemačke, uz pod-ugovorni prenos agregatne tražnje na Sjedinjene Države. Zapravo, američki dvojni deficit je delovao kao usisivač koji je u Ameriku usisavao evropski neto izvoz, kao i profite evropskih izvoznika koje su ovi ulagali u američke državne obveznice, deonice i nekretnine. Tako je po izlasku iz dolarske zone Evropa postala zavisna od američkog deficita. To je bio rezultat Nixonove šok terapije: bezrezervno oslanjanje Evrope na dolarsku zonu završilo se njenom još većom zavisnošću od deficita SAD-a.

Ovde u Briselu vole da kažu da se Evropa razvija kroz krize. To je još jedna zabluda. Kriza 2008. jeste bila naša šansa da Evropsku uniju učinimo održivom i okončamo njenu duboku zavisnost od Sjedinjenih Država. Francuske i nemačke banke su bankrotirale. Raspala su se nemoguća pravila evrozone. Domino efekat događaja u Grčkoj doveo je do bankrota naših vlada.

Bila je to savršena prilika za transformaciju EU iz kartela velikih biznisa, koji se za agregatnu tražnju nužno mora oslanjati na SAD, u funkcionalnu i iznutra uravnoteženu federaciju. Umesto toga, evropski radikalni centar (i desni i levi) odlučio je da sve promeni da bi sve ostalo isto. U tom smislu napravili su najgori mogući izbor: univerzalne mere štednje za većinu, uz besomučno štampanje novca za finansijere i veliki biznis.

Šta se događa kada smanjite dohodak većine i date milijarde nekolicini? Budući da su mnogi postali previše siromašni da bi kupovali robu visoke dodate vrednosti, biznis prestaje da ulaže u proizvodni kapital – a bogati koriste besplatan novac za pumpanje cena nekretnina, deonica, bitkoina, umetničkih dela, imovine uopšte.

Prirodni rezultat su ubitačni nivoi nejednakosti i duboko nezadovoljstvo građana. Ljudi padaju u očaj. Toliko da su čak glasali da radikalni progresivci kao što sam ja uđu u Evrogrupu. Onda su nas užasnuti Brisel i Frankfurt izbacili, isto kao što su naterali gospodina Ciprasa da sruši sopstvenu vladu, ne tenkovima, kao 1967, već uz pomoć banaka – što se, zapravo, i ne razlikuje mnogo. Državni udar je državni udar.

Simbioza dva autoritarizma

Pogodite šta je onda bilo: baš kao u međuratnom periodu, na sceni su se pojavili ksenofobni ultradesničari. Bio je to dar s neba za beznadežno nepopularni radikalni centar čiji su političari dobili priliku da ucene birače izborom: oni ili mi. Bio je to dar s neba i za ultradesničare kojima je radikalni centar potreban za nametanje politika štednje, koje proizvode nezadovoljstvo i bes koji ultradesničarima donose glasove. Drugim rečima, Macron i Le Pen treba da na noćnom stočiću drže uramljenu sliku onog drugog i da se svake večeri pre spavanja mole za dobro svog najvećeg protivnika.

Dimna zavesa

Liberalni totalitarizam i ultradesničarski ksenofobni totalitarizam su saučesnici i hrane se jedan drugim. S druge strane, štednja za većinu i štampanje novca za nekolicinu iscrpljuju produktivne temelje Evrope, njenu društvenu strukturu, njen osećaj svrhe. Tako je Evropska unija izgubila svaki legitimitet koji je mogla imati u svojoj javnosti.

Onda su vodeći liberalni totalitaristi jednu za drugom i bez uspeha predložili nekoliko velikih novih inicijativa. Svi pamtimo neuspeli Junckerov investicioni plan, bankarsku uniju i zeleni program. Sada im se na smetlištu istorije pridružio i Draghijev izveštaj.

Najavljivane su impresivne brojke koje se nikada nisu ostvarile. To je bilo neizbežno. Sve dok naši lideri odbijaju da prihvate političku uniju koja može da podrži funkcionalnu i makroekonomski relevantnu evro-obveznicu, neće biti moguće obezbediti novac za finansiranje potrebnih ulaganja. Čak i kada su u vreme pandemije najzad pristali na zajedničko zaduživanje, ujedinili su se zajedničkim dugom, a ne zajedničkim ciljem.

Svaka velika inicijativa završavala se propašću i dimnim zavesama iza kojih se skrivala nemoć Evrope. Rezultat? Posle 15 godina praktično nepostojećih neto investicija u proizvodnju, Nemačka se deindustrijalizuje, kao i istočna i srednja Evropa, Austrija i severna Italija. Politička paraliza se produbljuje usled fiskalnih pritisaka. Neofašizam i ksenofobija su svuda u porastu. U trenutku kada Donald Trump odustaje od Evrope, raste zavisnost Evrope od Amerike. Ostatak sveta Evropu doživljava kao tužan primer neuspeha, kao iritantnu i irelevantnu tvorevinu.

U tom tužnom okruženju naši veliki i dobri lideri sada imaju novu upitnu ideju za još jednu veliku inicijativu: pošto je zeleni program mrtav, a Fond za oporavak potrošen, zašto ne bismo isprobali vojni kejnzijanizam?

Ludosti vojnog kejnzijanizma

Dame i gospodo, vojni kejnzijanizam uspeva u Americi zato što ona ima federalne institucije, monetarni suverenitet, fiskalnu moć, tehnostrukturu i objedinjen proces nabavki, što je ključno za funkcionisanje vojnog kejnzijanizma. Evropa nema ništa od toga, a nema ni lidere zainteresovane da to obezbede. Zato vojni kejnzijanizam u Evropi ne može uspeti.

I hvala bogu što ne može. Jer kad bi to bilo moguće, Evropa bi morala da oponaša Ameriku i započinje novi rat svake godine da bi se zalihe municije, projektila i tako dalje potrošile i da bi se opravdale velike nove porudžbine potrebne za održavanje vojnog kejnzijanizma u životu.

Ali uprkos tome i pored toga što je nefunkcionalan – vojni kejnzijanizam će poslužiti svrsi. To je rešenje za Volkswagen, na primer: pošto više ne može da prodaje automobile, čitave proizvodne linije može predati Rheinmetallu da na njima proizvodi tenkove Leopard, koje će Ursula von der Leyen onda prodavati Grčkoj i Italiji, kojima ti tenkovi niti trebaju niti ih žele.

Vojni kejnzijanizam će biti još jedan veliki neuspeh Evrope, a pre toga će dodatno osiromašiti naše države i dodati još ulja na vatru u kojoj nestaju ljudski životi i snovi na ukrajinskim poljima smrti.

Biću sasvim otvoren. Nijedan od stvarnih neprijatelja Evrope ne trese se od straha gledajući kako se zaostala i zadužena Evropa sprema da uloži milijarde evra u oružje. Naprotiv. Vojni kejnzijanizam će završiti kao nova verzija programa štednja za mnoge i štampanja novca za malobrojne. To će Evropu učiniti još slabijom, a rat u Ukrajini će se produžiti, suprotno deklarisanom cilju pružanja podrške Ukrajini.

Predaja Evrope NATO-u i njena uloga u Ukrajini

Sada će se sa galerije za novinare čuti ljutiti povici: Ali Rusija nam je pred vratima. Evropa je u opasnosti. Treba li da ostanemo bespomoćna sada kada nas Trump napušta? Moj odgovor je jasan: ekonomsko propadanje Evrope u pokušaju primene vojnog kejnzijanizma, koji će doneti nove programe štednje i matematički neumoljivo učiniti Evropu ekonomski još slabijom, neće doprineti njenom snaženju.

Da ne zaboravimo, Evropa već ima 1,5 milion muškaraca i žena u uniformama, a u prethodnoj deceniji potrošili smo 2,7 triliona evra na odbranu – u periodu u kom su naša ulaganja u produktivne delatnosti bila ravna nuli. Sada NATO traži da trošimo tri puta više, što je potpuno suludo, s obzirom na to koliko rasipno je potrošeno onih 2,7 triliona evra.

U tom smislu, prepuštanje evropske spoljne i odbrambene politike NATO-u i dalje uvećanje neodrživog duga da bi se udovoljilo zahtevima predsednika Trumpa najsigurniji su način da se Evropa učini još zavisnijom, manje bezbednom, ružnijom i tužnijom.

To je kontekst u kome zabrinuti briselski moćnici pokušavaju da sačuvaju svoja radna mesta i uvećaju budžete ponavljajući laži o tome da je NATO morao da se proširi da bi odvratio rusku agresiju. To je daleko od istine: kao svaka mafija, NATO se širi da bi izazvao nesigurnost, a onda nam prodavao svoju zaštitu.

Znači li to da je Putin bio u pravu kada je napao Ukrajinu? Naravno da ne. To znači da su NATO i Putinov režim saučesnici. Oni su potrebni jedan drugom u zajedničkom produbljivanju konfrontacije koja jača obe strane – na štetu Europe.

To takođe znači da svako ko je zaista zainteresovan za bezbednost i prosperitet Evrope, mora odbaciti laž da se Rusija sprema da nas napadne – ona to ne može čak i da hoće. On mora neumorno raditi na suzbijanju evropskog vojnog kejnzijanizma i mora se posvetiti evropskom mirovnom procesu koji će zaplenjeni ruski novac koristiti ne kao kasicu prasicu za još beskorisnih Leoparda i raketa Leonardo, već kao adut u pregovorima o okončanju ukrajinskog rata u kontekstu sveobuhvatnog mirovnog sporazuma između EU i Rusije.

Što se tiče političara u ovom gradu, koji se izgleda neće smiriti dok ne vide Rusiju na kolenima, mogu samo ovo da im kažem. Ako ste zaista hteli da oslabite Rusiju, da je bacite na kolena, trebalo je da se potrudite da je uvučete u evrozonu. Evro bi jednim udarcem uništio proizvodnu bazu Rusije, zadužio bi njen narod i državu i naterao lidere da se zapute u Brisel i Frankfurt s prosjačkim šeširom u ruci. Mislite da se šalim. U ovoj šali ima previše istine da bi bila smešna.

Da rezimiram dosadašnje izlaganje. Ekonomska stagnacija Evrope proizvod je njene zavisnosti od američkog deficita. Ta zavisnost je dovela do saučesništva Evrope u decenijskom američkom projektu izazivanja rata u Ukrajini.

Sada kada se SAD povlače, naši lideri kao muve bez glave jurcaju okolo i traže način da spreče uspostavljanje mira u Ukrajini da bi iskoristili vojne budžete za podršku posrnulom kartelu velikih evropskih biznisa.

Gaza i moralni pad Evrope

Dame i gospodo, dok danas govorimo ovde, Evropa se strmoglavljuje u još jednu moralnu crnu rupu: to je saučesništvo u palestinskom genocidu. Nije u pitanju samo sramota zbog gospođe Ursule von der Leyen koja je pozirala kao navijačica ispred tenkova izraelske genocidne vojske nekoliko sati pre njihovog ulaska u Gazu.

Evropska unija nije saučesnik samo zbog svoje podređenosti Sjedinjenim Državama. Evropska unija i sama podržava i finansira ratne zločince. Direktno. Cinično. Bez griže savesti. BNP PARIBAS i ALLIANZ kupuju izraelske državne obveznice kojima se finansira izraelska mašina za mlevenje mesa na okupiranim palestinskim teritorijima. MAERSK je glavni transporter vojne mašinerije koja operiše u Gazi. Od 2007. godine Evropska unija je usmerila 2 milijarde evra na finansiranje istraživanja u izraelskim institucijama koje proizvode sredstva kojima se Palestinci etnički čiste, gađaju, ubijaju i sakate.

Ali događa se nešto još strašnije: neke od naših vodećih institucija finansijski zavise od podrške izraelskom genocidu. Ako bi Evropa izvršila svoju dužnost i sankcionisala Izrael, Tehnički univerzitet u Minhenu bi izgubio 195,4 miliona evra iz EU programa HORIZON koji finansira sprovođenje zajedničkih istraživačkih projekata s izraelskim institucijama.

Dame i gospodo, krivica Evrope je ogromna. Ovde su počeli pogromi nad Jevrejima, ovde u Evropi. Evropljani su sprovodili genocide širom Afrike, u Americi, u Australiji. Zasnivajući EU kao mirovni projekat, pokušali smo da se iskupimo za genocide iz prošlosti. Ali naša zavisnost od SAD i sklonost naše vladajuće klase da profitira od imperijalizma čine to nemogućim – i zato je na našim rukama ponovo krv nevinih ljudi iz Gaze, Ukrajine, Sudana, Libije, Jemena, Sirije.

Tako se totalitarizam vratio u Evropu. Kada su mi nemačke vlasti zabranile ulazak u Nemačku zbog „zločina" učešća u organizaciji konferencije s nemačkim Jevrejima na temu „Pravedni mir na Bliskom istoku", to nije bila slučajnost. U puštanju reka palestinske krvi da nesmetano teku videli su dobru priliku da operu ruke od krivice za holokaust, za drugi nemački genocid u Namibiji, za belgijske zločine protiv čovečnosti u Kongu…

Upozorenje je jasno: ekonomska stagnacija dovodi do huškanja na rat, koje dovodi do oživljavanja mentaliteta evropskih belih doseljenika. Ova Evropa je toliko duboko pala da se ne može lako izvući iz tog procepa. Evropski liberalni totalitarizam, čije smo najgore užase iskusili u Grčkoj pre deset godina, sada se proširio svuda i širom otvorio vrata ksenofobnom, ultradesničarskom totalitarizmu. Vreme je da ustanemo protiv oba oblika totalitarizma. U ime naroda Evrope.

Šta da se radi

Dakle, šta se mora uraditi? Pođimo od razumevanja sledećeg. Ekonomski preduslov za mir je odvajanje evropske ekonomije od američkih ratova. Za to je potrebno jednom zauvek prekinuti evropsku zavisnost od Amerike. To podrazumeva okončanje evropske zavisnosti od neto izvoza, što podrazumeva ponovno uspostavljanje ravnoteže evropske ekonomije kroz nova produktivna zelena ulaganja, prestanak strukturne štednje, kraj ludila „tržišta" električne energije inficiranog kartelima, nova monetarna zajednička dobra kojima bi se ukinuo monopol banaka nad plaćanjima i uvela lična dividenda za sve, kao i novi dogovor EU i Kine koji nas oslobađa američke agende intenziviranja besmislenog novog hladnog rata na našu štetu.

Samo preoblikovanjem evropske političke ekonomije možemo okončati beskrajnu fragmentaciju koja podstiče rat i totalitarizam. I sramotu zbog činjenice da nas predvode navijačice genocida i večnog rata s Rusijom kao što su Ursula von der Leyen i Kaja Kallas.

Kako to postići? Na dva načina. Prvo, treba nam verodostojan plan Evrope za koju se vredi boriti. Drugo, moramo organizovati kampanju građanske i državne neposlušnosti u našim zemljama i potencijalno u Evropskom savetu dok naš plan za Evropu ne dobije priliku.

Mi, DiEM25, već decenijama radimo na tom planu – na zelenom nju dilu za Evropu – i rado ćemo ga podeliti s vama, tako da ga možete proširiti, revidirati i prilagoditi. Vi, Pokret 5S i druge stranke širom Evrope koje žele da učestvuju, imate organizaciju koja nama nedostaje da bismo zajedno s našim MERA25 transnacionalnim strankama zajednički pomogli organizaciju kampanje građanske i državne neposlušnosti bez koje neće biti promene, jer ništa drugo ne može sprečiti sekularno propadanje Evrope, Italije, Grčke, čak i Nemačke.

Zaključak

Da zaključimo, sedamdeset pet godina Evropske unije kakvu poznajemo pokazuje da se nalazimo pred teškim izborom. Jedna mogućnost je Evropa zavisna od Sjedinjenih Država, ratnohuškačka i zaostala. Druga opcija je nezavisna, nesvrstana, prosperitetna i zelena Evropa.

U pitanju je izbor između Komisije s kadrovima kao što je von der Leyen, koja podržava genocid, ometa mir, nezakonito briše istoriju razmenjenih poruka s Pfizerom, lobira za Lockheed Martin i uzima zajmove koje ne možemo vratiti za kupovinu oružja koje nam ne treba, dok ljude i planetu osuđuje na besparicu – i evropskih institucija optimizovanih za borbu protiv sirove moći u korist zajedničkog prosperiteta.

Jedna mogućnost je potčinjavanje upravnim odborima Rheinmetalla, Leonarda i Pfizera, uz zanemarivanje poreskih utočišta u kojima se kriju ratni profiti i neplaćeni porezi, dok naše obalske straže osuđuju izbeglice na smrt – a druga mogućnost je Evropa racionalnog, dakle radikalnog, humanizma.

Da bismo uopšte stigli do tog izbora, naš neposredni zadatak mora biti okončanje rata, okončanje genocida i ukidanje novog programa štednje pod velom vojnog kejnzijanizma, pre nego što za sve bude prekasno.

Preveo Đorđe Tomić

EU kao američki projekat