FELJTON: Kosovo – Sećanja poslednjeg američkog ambasadora u Jugoslaviji (II) - Kosovo Online
8–10 minutes
Kosovo onlajn, uz saglasnost izdavača „Club Plus", objavljuje odlomke iz knjige bivšeg diplomate Vilijema Montgomerija „Kad ovacije utihnu – Sećanja poslednjeg američkog ambasadora u Jugoslaviji" (2016.), poglavlje 12 pod nazivom „Kosovo". Vilijem Montgomeri bio je ambasador Sjedinjenih Američkih Država u Beogradu od decembra 2001. do februara 2004. godine.
Razlike u odnosu na Bosnu
Međunarodna zajednica morala je da se uhvati u koštac s ozbiljnim nasilnim konfliktima u dva bliska područja u približno isto vreme: u Bosni i na Kosovu. Činjenica da su korišćeni tako različiti pristupi pokazuje koliko smo bili nesigurni oko toga koji bi način predstavljao najbolje rešenje. U Bosni je osnovan Savet za sprovođenje mira (PIC), sastavljen od glavnih međunarodnih igrača (uključujući Tursku, Rusiju, SAD i najznačajnije države EU), koji je imenovao visokog predstavnika za nadgledanje i primenu Dejtonskog sporazuma i mirne tranzicije. PIC je organizovao (i još čini) mesečne sastanke na kojima se analizira ostvareni napredak i pokreću nove inicijative. Tokom perioda kada sam bio član PIC, u svojstvu specijalnog predstavnika predsednika i državnog sekretara za primenu Bosanskog mirovnog sporazuma (od 1996. do 1997), imali smo veoma aktivnu ulogu u davanju smernica i interakciji s visokim predstavnikom.
Kosovo je stavljeno pod ukupnu kontrolu UN, što je na neki način značilo da niko nema kontrolu. Pregledi u Savetu bezbednosti UN vršeni su forme radi. OEBS je u Bosni obavljivao i besplatno isporučivao brojne kopije biračkih spiskova na uvid javnosti kao jednu od mera uspostavljanja poverenja. Isti taj OEBS na Kosovu strogo ih je skrivao od javnosti. To je urađeno jer je Unmik strahovao da će liste osporiti Srbi na Kosovu, kao i srpske vlasti u južnoj Srbiji koje su bile zabrinute zbog mogućeg dvostrukog glasanja Albanaca u tom području. Odbijen je direktan zahtev srpske vlade za dostavljanjem kopija.
U Bosni su povratak izbeglica u područja u kojima su bili manjina i puna sloboda kretanja bili dva najznačajnija principa za međunarodnu zajednicu. Mnogo štapova i šargarepa upotrebljeno je da se to ostvari. Na Kosovu je hitan povratak izbeglih Albanaca predstavljao glavni prioritet, ali data je samo hipotetička podrška povratku srpskih izbeglica. Do danas, više od deset godina po okončanju sukoba, veoma malo njih se vratilo i još ne postoji stepen komfora za Srbe koji bi značio da postoji puna sloboda kretanja. Više Srba napustilo je Kosovo od 2000. nego što ih se vratilo.
Stav kosovskih Srba
Neprijateljski stav međunarodne zajednice na Kosovu prema Srbima uglavnom se može objasniti činjenicom da su stranci došli u državu s talasom albanskih povratnika koji su mnogo propatili. Zatekli su opustošenu zemlju u kojoj je postojalo opipljivo osećanje da je opasni neprijatelj (srpska vojska i policija) polako primoran na povlačenje. Poistovetili su se s albanskim povratnicima i videli opseg zadatka koji ih čeka. Ponovno uspostavljanje funkcionalne vlade predstavljalo je krupan zadatak, budući da je suviše malo Albanaca imalo iskustva ili upravljačkih nadležnosti za vreme Miloševićevog režima. Međunarodna zajednica, predvođena Unmikom, osnovala je kancelariju u Prištini u kojoj su kosovski Albanci dobili gotovo sve poslove namenjene lokalnom stanovništvu.
Njihovi prvi susreti sa Srbima nisu bili ugodni i odredili su ton za naredne godine. Srbi su osećali ljutnju zbog štete nanete njihovoj imovini; zbog NATO bombardovanja; i zbog prekoreta sudbine kojim su prekonoć od dominanantne sile na Kosovu postali ugrožena manjina. Takođe su pretrpeli svireposti i maltretiranje u vakuumu između povlačenja srpske vojske i dolaska KFOR i njegovog preuzimanja pune kontrole. Kosovski Albanci surovo su se svetili nad Srbima koji nisu pobegli za ono što su doživeli pod dominacijom Srba.
Drugim rečima, glavni razlozi zbog kojih su kosovski Srbi osećali antagonizam i nisu želeli da sarađuju bili su upravo oni koje sam već naveo: Srbi su u celini verovali da je Kosovo njihov posed i da su kosovski Albanci obmanuli međunarodnu zajednicu kako bi im omogućila da ga preotmu. Od prvog dana su verni tim principima, kao i Srbi u užoj Srbiji.
Budući da međunarodna zajednica nikada nije potpuno shvatila dubinu tih osećanja, verovala je da Srbi treba da prihvate novu situaciju, a kada to nisu činili počela je da oseća sve veću ljutnju. Krivila je srpsku vladu da podstiče tvrdokorne stavove, ne shvatajući da bi politički bilo nemoguće za bilo kog srpskog političara da uradi suprotno. Prerasude kosovskih Srba osnažene su zbog nedovoljne pažnje prema pitanjima koja su bila od velike važnosti za njih (povratak srpskih izbeglica, kažnjavanje kosovskih Albanaca za ratne zločine koje su počinili nad Srbima, pronalaženje više od 1.000 Srba koji se vode kao nestali od poslednjih dana kampanje NATO bombardovanja i identifikacija tela otkrivenih u masovnim grobnicama).
Moja strategija
Shvatio sam da bi bilo kontraproduktivno upuštati se u bilo kakve debate u Srbiji o dobrim i lošim stranama NATO bombardovanja tokom mog mandata. Osećanja o tome bila su tako snažna i utemeljena da ne bi bilo ni od kakve koristi pokretati to pitanje u našim odnosima. Stoga, moja uobičajena praksa bila je da odbijam da budem uvučen u javne debate o NATO bombardovanju. Prosto sam govorio da to predstavlja prošlost: moja interesovanja i mandat tiču se sadašnjosti i budućnosti. I Sjedinjene Države i Srbija mogle bi da imaju koristi od uspostavljanja bližih odnosa, koji bi podrazumevali unapređenje saradnje, a ja imam zadatak da se postaram da se to dogodi. U isto vreme, učinio sam i više nego što se od mene tražilo da uspostavim dobar odnos s organizacijama osnovanim radi pronalaska srpskih građana nestalih u različitim sukobima posle raspada bivše Jugoslavije, kao što sam ranije učinio u Hrvatskoj i Bosni.
Takođe sam uložio trud da uspostavim bliske veze s komesarkom za izbeglice u srpskoj vladi, Sandom Rašković-Ivić, i podržim njene napore da im pomogne. Posećivao sam izbegličke kampove, ne samo na području Beograda i Novog Sada, već i u Medveđi na jugu Srbije. U proteklih 18 godina sreo sam hiljade izbeglica iz svih etničkih grupa. Svi oni imali su nešto zajedničko: svi su izgubili gotovo sve što su imali i doživeli strah i teror, za razliku od mene koji sam imao sreće.
Ipak, tužna činjenica u vezi sa srpskim izbeglicama tokom mog boravka u Srbiji od 2000. do 2004. bila je da su se mnogi od njih pomirili sa životom u tihom očaju na društvenim marginama.
Moja vlada imala je jasan stav o Kosovu. Znao sam da bi direktno hvatanje u koštac s tim pitanjem bilo kontraproduktivno i štetno. Stoga sam, s vremena na vreme, insistirao na dvema specifičnim temama:
1. Ostvarivanje cilja o stvaranju multietničkog društva predstavlja glavni preduslov za razmatranje konačnog statusa Kosova. Taj cilj je mnogo dalji nego što se navodi u izveštajima. Postoje značajni problemi na Kosovu, od kojih su neki blago gurnuti pod tepih. Treba da priznamo da će biti teško da ih prevaziđemo. Trebaće mnogo vremena za to.
2. Ne treba da isključimo nijednu opciju u vezi s budućim statusom Kosova. Nema potreba za donošenjem odluka u ovom trenutku. Ko zna kako će se stvari odvijati? Isključivanje opcija moglo bi da učini težim ispunjenje naših opštih ciljeva.
U periodu od 2001. do kraja 2003, ostvario sam izvestan uspeh u oba domena. To se delimično može objasniti činjenicom da je većina ljudi shvatila da će biti potrebno još mnogo vremena za normalizovanje vladine administracije na Kosovu, zbog čega ne postoji pritisak da se odmah pronađe rešenje. Ali, državni sekretar Kolin Pauel takođe je prihvatio moj predlog da se ne isključuje nijedna opcija. U svim zvaničnim saopštenjima naše administracije datim tokom mog mandata navedeno je da su naše opcije i dalje otvorene. To je bilo veoma značajno za mene, jer sam već tada znao da bi pravo rešenje za Kosovo mogao da bude neki oblik podele.
(Nastaviće se...)