Претражи овај блог

субота, 23. август 2008.

Zassto Kosovo nije "jedinstven sluccaj"?

SSSS
TANJUG 22S116 1254 2208
DOP:ZAPAD-SRBIJA-KOSOVO

NN: Dupli standardi i "jedinstvenost" kosovskog sluccaja

NA: Zassto Kosovo nije "jedinstven sluccaj"?

PN: Mnogi analiticcari i neki zvaniccnici ukazuju na occigledan presedan u kosovskom sluccaju, a Brisel i Vassington i dalje tvrde da to nije moguche.- Mnoge ccinjenice negiraju argumente zapada u sluccaju Kosova.- Kussner pre ssest meseci rekao da dve zajednice koje razgovaraju samo preko oruzzja treba odvojiti, a sada francusko predsednisstvo EU kazze da se mora pronachi ressenje koje che garantovati teritorijalni integritet Gruzije.

(Od dopisnika Tanjuga)

BRISEL, 22. avgusta (Tanjug-spec) - Generalni sekretar NATO-a Jap de Hop Shefer i francusko predsednisstvo Evropske unije ponovo su ove sedmice potvrdili svoje ocene da je jednostrano otcepljenje Kosova od Srbije bilo "jedinstven sluccaj", koji ne mozze da se prenese ni na jedan drugi sluccaj u svetu, pa ni na Juzznu Osetiju i Abhaziju u Gruziji.

I pored stotina komentara svetskih analiticcara, pa i zvaniccnika - poput rumunskog predsednika Trajana Baseskua - koji govore o occiglednom efektu kosovskog presedana, u Briselu i Vassingtonu se i dalje osstro tvrdi da to nije moguche.

U poslednje tri godine, od poccetka procesa ressavanja statusa Kosova i Metohije, zvaniccnici EU, NATO i SAD su koristili nekoliko argumenata za svoje tvrdnje.

Svaki od njih, medjutim, lako se mozze opovrgnuti, kao ssto pokazuje analiza projekta "Kosovski kompromis" u kojoj se uporedjuju stavovi pobornika i protivnika teze o "jedinstvenosti" Kosova.

Prvi argument "za" su "moralni razlozi", odnosno delovanje Slobodana Milossevicha prema kosovskim Albancima.

Medjutim, Milossevich nije na vlasti punih osam godina, a naccin na koji su kosovski Albanci tretirali Srbe posle rata (235.000 raseljenih, 2.000 ubijenih ili kidnapovanih, 4.600 oruzzanih napada, 176 porussenih ili osstechenih crkava, 20.000 otetih kucha …) oduzima im pravo na svaki moralni "kredit", navedeno je u analizi.

Drugi argument koji se koristi je da su Albanci trazzili nezavisnost zbog institucionalne diskriminacije Beograda tokom 90-ih godina.

Medjutim, zaboravlja se ccinjenica da su kosovski Albanci, mnogo pre 90-ih godina, trazzechi da Kosovo postane republika u SFRJ, ustvari trazzili nezavisnost.

Intervencija NATO-a se takodje koristi kao razlog za kosovsku specificcnost, ali se svesno zamenaruje da je ta intervencija bila ilegalna, jer je sprovedena mimo bilo kakve odluke ili rezolucije Saveta bezbednosti UN.

Kao argument spominje se i strah od mogucheg nasilja na Kosovu i hitnost ressavanja statusa, odnosno davanja nezavisnosti Prisstini.

Medjutim, SAD, NATO i EU imaju sve instrumente mochi na Kosovu da bi spreccili takvo nasilje - sa visse od 16.000 naoruzzanih pripadnika Kfora - a na samom terenu u februaru ove godine nije bilo nikakvog vojnog sukoba, odnosno hitnosti za ressavanje statusa, u poredjenju s drugim, mnogo opasnijim sluccajevima u svetu.

Dodatne argumente je ozvaniccila Evropska unija, kada je dan po proglassenju jednostrane nezavisnosti, u svojim zakljucccima usvojila "dupli standard" za Srbiju, odnosno priznala je pravo na teritorijalni integritet svim drzzavama sveta, sem Srbije u sluccaju Kosova i Metohije.

U poslednjem paragrafu teksta se isticce da:

"Savet ponavlja privrzzenost EU principima Povelje UN-a i Helsinsskog zavrssnog akta, izmedju ostalog i principima suvereniteta i teritorijalnog integriteta i svih rezolucija Saveta bezbednosti. Podvlacci svoje uverenje da, imajuchi u vidu sukob iz 90-ih i produzzen period medjunarodne administracije pod rezolucijom 1244, Kosovo predstavlja 'jedinstven sluccaj' koji ne dovodi u pitanje ove principe i rezolucije".

U prevodu sa "evrokratskog" zzargona, to znacci da je EU privrzzena teritorijalnom integritetu svih drzzava, osim Srbije po pitanju Kosmeta, jer je to, prema njoj, "jedinstven sluccaj".

Dupli standard i "jedinstvenost" kosovskog sluccaja se opravdavaju paussalnim formulacijama poput "sukoba iz 90-ih" i "produzzenog perioda medjunarodne administracije pod rezolucijom 1244".

Ovim formulacijama, medjutim, nissta se ne dokazuje o prirodi sukoba, niti o pomenutoj administraciji.

Usput, zaboravlja se ccinjenica da je 1998-99 godine - u vreme sukoba na Kosovu - bilo u toku ukupno 40 sukoba u svetu, svaki sa visse od 1.000 zzrtava. Nijedan od njih, sem Kosova, nije doveo do secesije.

Takodje, produzzena administracija je postojala u mnogim situacijama u svetu, izmedju ostalog u Istoccnoj Slavoniji nakon rata u Hrvatskoj, gde je misija UNTAES dovela do reintegracije te teritorije u Republiku Hrvatsku, a ne do otcepljenja.

Poslednji argument koji se koristi u prilog "jedinstvenosti" Kosova je da to trazzi "vechina" u regionu koji zzeli da se otcepi.

Medjutim, prema americckoj studiji "Manjine u opasnosti", trenutno 509 etnicckih grupa u svetu, koje okupljaju oko dve milijarde ljudi, zzeli poboljssanje svog statusa.

Ni u jednom drugom sluccaju sem Kosova, volja neke etniccke zajednice, pak, nije iskorisschena za davanje nezavisnosti.

Francuski ssef diplomatije, a sada predsedavajuchi Saveta ministara EU, Bernar Kussner, izjavio je nakon nezavisnosti Kosova da EU "nije imala izbora".

"Kada dve zajednice ne mogu da razgovaraju, vech zzele da razgovaraju samo preko oruzzja, onda je bolje odvojiti ih", izjavio je tada Kussner.

Samo ssest meseca kasnije, ssef francuske diplomatije je, povodom sukoba u Juzznoj Osetiji, predvodio posredniccku misiju EU izmedju onih koji occigledno nisu zzeleli da razgovaraju drugaccije sem oruzzjem.

Sada, medjutim, Kussner nije za njihovo "odvajanje", vech za puno posstovanje "nezavisnosti, integriteta i teritorijalnog integriteta Gruzije".

Aleksandar Mitich

(Kraj) mit/drm