Александар МЕЗЈАЈЕВ
Успостављање нове колонијалне власти: Косово под надзором EULEX
Савет безбедности ОУН је 15. октобра размотрио извештај Генералног секретара ОУН о ситуацији на Косову (Србија). Међутим, по први пут такав извештај садржи информацију која се не односи толико на делатност Мисије ОУН на Косову (УНМИК), колико на делатност самозване мисије Европске уније, такозвани EULEX. То одражава реалност ситуације. Мисија ОУН на Косову сведена је на присуство тек у два града – Приштину и Косовску Митровицу. Број припадника УНМИК данас је доведен до пет стотина сарадника, од којих су полицајци само њих... осморица. На тој позадини више од две и по хиљаде припадника мисије EULEX, која је започела свој рад од априла ове године, говори, збиља, ко је реални газда на Косову. Ово преношење контроле са УНМИК на самозвани EULEX Генерални секретар ОУН је назвао „планском реконфигурацијом".
Дакле, извештај Генералног секретара о Мисији ОУН испао је, у суштини, извештај о мисији Европске уније. Испада тако да је Генерални секретар, под изговором „повећања значаја делатности других структура", покушао да на неки начин легитимизира делатност EULEX. Међутим, главно питање – које су правне основе за долазак полицајаца ЕУ на Косово – није добило одговор. То доводи у сумњу легитимитет и самог извештаја Генералног секретара. И заиста, ни Србија, па чак ни бандитска влада Косова нису примљени у Европску унију. И какве су онда основе за упад у Србију нових „евровласти"? Занимљиво је то, да ако је раније Европа, организујући сличне врсте колонијалних мисија, покушавала да смисли, макар безочна и формална, али каква таква објашњења, овог пута чак није ни покушала да било шта смисли: Срби морају да то просто прогутају.
Уосталом, EULEX за сада не контролише у потпуности ситуацију, о чему говори, на пример, чињеница да је специјална група за борбу против тероризма била преведена из EULEX-а у састав косовске полиције. Ефикасност сличне „борбе" против терориста је очигледна. Такође, оставља снажан утисак то што су експерти EULEX „предочили косовским властима предлоге у погледу режима за борбу против прања новца на Косову! Звучи збиља као изругивање.
Неоколонијални надзор и контрола ЕУ на Косову проширује се и на судски систем. У свим судовима Косова ангажоване су судије из земаља ЕУ (такозвани „међународни" судије). Недавно је један од таквих хибридних судова изрекао пресуду косовском Србину за „распиривање мржње на националној основи". А да би одржао свој реноме објективног правосуђа, суд такође разматра дело косовског албанца, окривљеног за преступе марта 2004. године, када се догодио други талас етничког чишћења на Косову. Привлачи пажњу чињеница, да је окривљени био један једини (иако је чишћење извршено на читавој територији Косова) за кога је запрећена казна од једне године и девет месеци. Подсетимо да је у марту 2004. године убијено и истерано из својх кућа на десетине хиљада Срба, а спаљено је на стотине православних цркава.
Није пропустио Генерални секретар ОУН ни да легитимизира „независност" Косова, нагласивши да је број држава, које су признале ту творевину, достигао до шездесет и две. Уосталом, треба истаћи да је ове године Косово признало тек девет земаља, од којих је само једна већа (Саудијска Арабија), а остале су - микроскопска острва (Малдиви, Палау, Комори, Доминиканска Рпеублика итд.). При том у последња три месеца није било признавања чак ни од острва. По свој прилици, резерве за признавања су исцрпене. Додуше, нама су у датом случају важни само расположење Генералног секретара и интонација његовог извештаја – а они су на колосеку отаџбинске политике Бан Ки Муна – Кореје, која је признала Косово још прошле године. Очигледно је да Бан КИ Мун користи свој службени положај за промовисање политике појединих држава, укључујући и своју сопствену. Није тешко погодити ко је сепаратистима Косова осигурао потпуни и неограничени доступ у салу Генералне скупштине и у друге органе Организације уједињених нација на започетом у септембру 64 заседању Генералне скупштине ОУН.
Занимљива страна извештаја Генералног екретара је и то, што он у више наврата указује на „независност" и Мисију ОУН и EULEX. Генерални секретар наводи „стравичне" приче о позивима од стране неких косовскоалбанских организација (типа „Ветевендосје") о укидању УНМИК, о непризнавању од стране самопроглашених власти улоге УНМИК у спровођењу новембарских избора. Мора привући пажњу извештај Генералног секретара ОУН и о томе, да УНМИК „наставља да доприноси учешћу Косова у раду међународних и регионалних форума". По ком то правном основу тобоже неутрална Мисија ОУН то чини, не каже се у извештају, али је ипак тај правац делатности УНМИК подржан од стране низа чланова Савета безбедности, пре свега од стране Британије.
Важно је истаћи да је поводом предстојећих локалних избора 15. новембра (првих од тренутка проглашења „независности") позната по својој строгоћи у односу на поштење избора ОЕБС изјавила, како неће обављати никакве функције у процесу мониторинга, надгледања и пребројавања гласова. Највероватније је да ОЕБС у поптуности верује косовским бандитима.
Па и без обзира на то што демократија у „независном Косову" „корача сумњивим корацима", процес повратка људи на Косово практично је изостао. Срби не могу да се врате, а албанци, који су отишли у Европу – неће да се врате. Иако актуелне власти европских земаља желе да се избаве од „несрећних жртава Милошевићевог режима", па је у последњих пола године из земаља Европе на Косово „недобровољно враћено" преко 700 људи. А Срби немају куд да се врате - њихове куће су или спаљене до темеља, или су у њих усељени албанци. А да се Срби не би могли ни вратити, на томе се порадило још у 80-им годинама прошлог века, када су српске куће најпре куповане за велике паре (од првих Срба), а потом у бесцење (од оних који су остали насамо са албанцима, или од албанаца који су уселили у те куће). О томе су подробније гоорили ведоци на процесу Слободану Милошевићу у трибуналу за бившу Југославију. Сем тога, нове власти Косова лишавају преостале тамо Србе докумената, не признајући им изводе из матичних књига рођених које су издале српске власти до 1999. године!
За време дискусија о датом извештају у Савету безбедности државе су се одредиле према догађајима на Косову последњих месеци. Као прво, треба истаћи став низа чланова Савета безбедности, који су отворено иступили против територијалне целовитости Србије и изразили своју радост због настављеног признавања независности Косова и спремност да и даље пружају подршку сепаратистима (поред осталог, САД, Аустрија и Јапан). Представник Француске је цинично изјавио да „иако ми је познато шта значи независност Косова за Србију, ми настављамо да пружамо подршку независности Косова". Посебно је злобна изгледала подршка независности Косова од стране представника Турске. Као што је познато, Турци су посезали на независност Србије током последњих столећа са завидном упорношћу. Истовремено су неки чланови Савеза безбедности били опрезнији и истакли, да Међународни суд ОУН још није изнео свој консултативни закључак о законитости једностраног проглашеља независности Косова (Мексико).
На жалост, противуречна је била позиција Кине. Формално потврђујући своју подршку територијалној целовитости Србије, Кина се ипак заложила за што скорију „интеграцију српске заједнице у Косово". С тим у вези морамо се присетити, да Кина у суштини наступа у јединственом фронту са западним земљама и у Међународном трибуналу за бившу Југославију, учествујући у отвореном обрачуну са Србима. Такав став је веома рискантан за Кину, у којој није баш све потаман у погледу „интеграција" Ујгура и Тибетанаца.
Изазовно је дрско било излагање Скендера Хисенија „са Косова". Он је стално називао Косово као „моја држава", тријумфално упућујући погледе у тим тренуцима на делегацију Србије. Хисени је тврдио, да је главни циљ владе Косова да се оствари „благостање мањина" (Срби се као такви сада чак и не именују – они су трансформисани у појам „мањина") и да је напредак у вези с тиме „очигледан". Истовремено је он изјавио, да влада Београда прави свакоразне баријере на путу нормализације положаја Срба на Косову! Ситуацију на Косову Хисени је оценио као „мирну и стабилну" што, наравно, ни најмање не одговара стварности. Та оцена игнорише како масовне протесте Срба, пре свега оних који живе у енклавама и који не признају нове окупационе власти (како еулексовске, тако и албанске), а такође и бандитеске нападе албанаца на Србе, па чак и снаге УНМИК и EULEX, у резултату којих је избачена из строја аутотехника Европске уније. Поставља се питање: по ком је то основу тај С.Хисени и уопште учествовао на заседању Савета безбедности? Предсденик Савета, Вијетнамац Л.Мињ, позвао је Хисенија да учествује на заседању без помињања његовог статуса. У таквим случајевима Хисени је приватно лице и нема основа за учешће на заседањима СБ ОУН. (Треба истаћи да су се делегације западних земаља постарале да исправе „грешку" председника СБ и стално су уз име Хисенија додавали да је он „министар иностраних послова Косова").
Као што видимо, такозвана „реконфигурација" Мисије ОУН на Косову у суштини је самоодстрањени УНМИК од спровођења одредница Резолуције СБ ОУН 1244, уз добровољну предају свих овлашћења самозваним властима Европске уније. Чланови Савета безбедности ОУН, који су истовремено и чланови Европске уније, као и низ њихових савезника, подржали су такав став. А једина држава која се отворено и децидно заложила за стриктно извршавање мандата УНМИК остала је једино Руска Федерација.
На жалост, у целини је позиција Русије у односу на Косово на старту била конципирана штетно, поред осталог због формулације „ми нећемо бити већи Срби од самих Срба", а при том се под „Србима" подразумевала влада земље. Међутим, позиција сваке државе, тим пре сталног члана Савета безбедности ОУН, треба да се темељи не на ставу ове или оне владе (тим пре такве, каква је актуелна влада Србије, која је нанела штету Србији која је упоредива са штетом од НАТО-вског бомбардовања), већ на принципима и нормама међународног права, као и националних интереса народа пријатељске нам државе. Јасно је да је формулација „ми нећемо бити већи Срби од самих Срба" у неку руку самонаписана индулгенција на издају интереса братског српског народа у случају да влада Србије преда Косово. При том предаја Косова може бити извршена у веома „прикладном" облику – на пример, у замену за пријем у Европску унију или у вези са одлуком Међународног суда ОУН, који ће пронаћи разлог за образложење за законитост одвајања Косова. Такође, тај Суд 1999. године није нашао разлоге да донесе одлуку о неопходности прекида бомбардовања Србије (укључујући Косово) од стране НАТО-вске војске. С тим у вези Русија се може наћи у ситуацији да буде једина снага која подржава народ Србије. Признавање Косова никада неће бити у интересу Руске Федерације и народа Србије, и зато у односу према Косову Русија је дужна да буде већи Србин од самих Срба.
http://rs.fondsk.ru/article.php?id=2540