Претражи овај блог

петак, 7. април 2023.

О утицајима амбасадора на правосуђе

politika.rs

О утицајима амбасадора на правосуђе

Саво Ђурђић

7–8 minutes


У листу „Политика",  27. марта 2023. објављен је чланак Владимира Ђукановића „Грубо мешање". Повод   је  објављивање фотографије америчког амбасадора Кристофера Хила са Јасмином Пауновић и Бојаном Савовић,  заменицама вишег јавног тужиоца у Београду. Именованим тужитељкама је одузет предмет  високе корупције у вези са ЕПС-ом у тренутку хапшења осумњичених, па су  после неколико контрадикторних саопштења ВЈТ-а, јавно указале на начин и околности под којима је то учињено.

Према Ђукановићу, који је адвокат и новинар, али и председник Одбора за правосуђе,  члан ВСС, Државног већа тужилаца (ДВТ) и високи функционер СНС-а, именоване заменице тужиоца би требало да буду позване на одговорност, а амбасадору је требало да буде уручена протестна нота или да му се каже да напусти земљу. „То се није догодило и то је јасан показатељ да  Србија није у потпуности самостална држава." После овог закључка, очекивали смо да  писац каже од када, како и зашто је  Србија изгубила те атрибуте.

Уместо тог одговора, аутор  почиње са тврдњом да се  правосуђем управља из „разноразних амбасада" . То је  један од  разлога што је био против  уставних промена, јер ће „одавно од државе и народа одрођено правосуђе у целости постати независно од државе којој припада, али ће готово у потпуности постати зависно од неких других влада и њихових држава". Хил је на овај начин рекао да су оне под његовом заштитом, а он се овде свакако осећа као прави окупациони намесник, што неретко кроз своје провокативне ставове  намерно и истиче. Такође, Хил нам је поручио да је српско правосуђе интересна област америчке амбасаде, односно да се зна ко њим управља.

Није јасно за чим овај аутор жали, шта критикује и на основу којих доказа тврди да ће наше правосуђе врло брзо ући у потпуну зависност?  Пре ће бити да он није сагласан са појединим од  основних начела нашег Устава, као што је, на пример,  владавина права, а да се залаже за превазиђени принцип јединства власти.  Према Ђукановићу, заменице тужиоца су овим  поступком прекршиле одредбу или пропис који им забрањује да се сусретну са  представницима дипломатског кора, а која забрана у нашим прописима не постоји. Пре ће бити да је основна  намера писца  да скрене пажњу јавности са серије скандала у ВЈТ у Београду и нефункционисања система јавног тужилаштва. Случај тужитељки обавезним упутством нису разрешили хијерархијски виши тужиоци, па је већ требало да га реше повереник за самосталност и ДВТ. Ђукановић је један од 11 чланова овог органа и требало би да сноси одговорност за његов (не)рад. ДВТ је прошле године одржао две, ове једну седницу, а о недавном неуспелом покушају да се састану нема информација.

Све ово је, у ствари, део провидне намере политике  да се спорни случај не реши у постојећем саставу овог органа, у којем се одлука може донети на основу гласова чланова из реда тужилаца, него да се  врућ кромпир преда будућем Високом савету тужилаштва (ВСТ). Поступак кандидовања истакнутих правника, чланова ВСТ, спроводи Одбор за правосуђе којим руководи В. Ђ.. С обзиром на његове (црно-беле) оцене о стању и утицајима на наше правосуђе, основано је очекивати да ће се свесрдно залагати за избор кандидата на које неће моћи да утичу амбасадори. А шта ако то буде хомогена групација истог политичко-страначког усмерења – бедем одбране против зависног правосуђа које нам, према Ђукановићу, намећу ЕУ и САД

Аутор је  потпуно изједначио наше уставно уређење државне власти  са својим поимањем потпуно негативног утицаја страног западног фактора у овим процесима. Оно чега се, у ствари, прибојава колега  Ђукановић је да се „постављењем на најбитнија места кадрова који су суштински под контролом амбасада нема тог политичара који неће добити истрагу или оптужење само ако не буде играо и свирао по тактовима неке од западних амбасада".  Ово „западних амбасада" слободно можете прочитати – независног правосуђа.

Познато је да је велика већина наших грађана сиромашна и да држава  једноставно нема  средстава, а често ни слуха  за специфичну област развоја као што је модерно правосуђе. То се показало и у поступку припреме измене Устава и доношења правосудних закона. Министарство правде (МП) је уз помоћ Савета Европе и ЕУ организовало рад радних група за израду судских и јавнотужилачких закона. Када је тај посао завршен, нису ова тела ЕУ него  је МП   избрисало из текста радних верзија закона, бројне усаглашене предлоге своје радне групе за судске законе, укључујући и све предлоге који је требало да побољшају материјални положај свих запослених у правосуђу.  О томе аутор чланка уопште не пише и не сведочи. Нимало му не смета што  МП знатно боље сарађује са Венецијанском комисијом него са домаћом стручном јавношћу и што је недавно партнерски организовао Конференцију о реформи правосуђа коју је финансирала ЕУ, а финансирао и спровео Савет Европе. У оквиру вишегодишњег пројекта  ЕУ треба да за спровођење нових закона МП уплати нових 27,5 милиона евра.

Закључак у тексту В. Ђ. је да је све у свему „довољно да пратите медијске наступе појединих судија, посебно чланова једне НВО, која ведри и облачи српским правосуђем. Чим чујете  шта они раде и иза кога су стали, тачно знате шта странци смерају у нашем правосуђу". Вероватно му  је засметало саопштење Друштва судија Србије да „очекује хитну и одговарајућу реакцију ДВТ-а, тела чија је уставна сврха да штити самосталност носилаца јавнотужилачких функција". Знам да  се ово друштво уз чланарину финансирало и од целисходних и транспарентних пројеката које су финансирали страни донатори.

„Само пробајте  да замислите да се Александар Вучић као председник  Србије фотографисао са неким тужиоцем. Био би медијски линчован..." каже В. Ђ. Превиђа да је председник републике, одмах по обелодањивању догађаја у ВЈТ у Београду, последњег дана фебруара у интервју РТС-у,  недвосмислено стао у заштиту  тужиоца Стефановића, за шта није имао  овлашћења. Претходно је у априорну заштиту овог тужиоца због „нетачних тврдњи и малициозних закључака" прозивајући медије и  „противнике реформе" стао  МП.

Тек кад будемо имали знања да препознамо и храбрости да  поменемо и неспорне  унутрашњополитичке деформације и незаконите  утицаје на правосуђе,  моћи ћемо   основано и објективно да разговарамо и о реалном утицају страног фактора на њега. И ту се враћамо на почетну констатацију В. Ђукановића. Да случајно део суверености Републике Србије није изгубљен зато што смо попустили страном фактору у сфери политичке власти?

Судија Апелационог суда у пензији, бивши члан Високог савета судства и члан ЦЕПРИС-а

Прилози објављени у рубрици „Погледи" одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листa


View article...

Enclosures:

160z120_Pravda-ds.jpg (5 KB)
https://www.politika.rs/thumbs/upload/Article/Image/2023_04//160z120_Pravda-ds.jpg

 

Evropska unija kao Terra Militaris

standard.rs

Evropska unija kao Terra Militaris

Миломир Степић

8–11 minutes


Amerikanci mogu sasvim lako da izazovu novi rat bilo gde u EU jer su, stvarajući je, smišljeno napravili "konstrukcijsku grešku" i postavili dinamit u same njene temelje

Istorija Evrope je istorija ratova(nja). Na svom, ali i na tuđem tlu. U međuratnim predasima živela je na ekonomskim i geopolitičkim rezultatima proteklog rata i pripremala se za sledeći.

U 20. veku, posle jednog pa još jednog krvavog svetskog rata, masovnih ljudskih žrtava i ogromnih razaranja, smatralo se da su Evropljani nešto naučili iz istorije. I da se njene zemlje, imajući stravično iskustvo, više neće oružano razračunavati. Već 1951. „šestorka" Francuska, Italija, Zapadna Nemačka, Belgija, Holandija i Luksemburg formirale su Evropsku zajednicu za ugalj i čelik, preteču Evropske ekonomske zajednice, koja je prerasla u Evropsku zajednicu i Evropsku uniju.

Ona je proglašena za „najveći evropski mirovni projekat", gde su se, eto, „čak i vekovni neprijatelji – Francuzi i Nemci – pomirili", kako se često sugeriše zavađenim Balkancima.

Vešto je izbegavana kontekstualizacija: da se naglasi da je 1949, dakle dve godine ranije, nastao NATO, čiji su teorijsko-koncepcijski tvorci bili korifeji geopolitičke nauke H. Mekinder i N. Spajkmen. Njihova ideja bila je da se Središnjim okeanom, tj. transatlantskom severnoameričko-zapadnoevropskom zajednicom, suzbije i pobedi Središnja zemlja Evroazije (Heartland), tj. Rusija.

Ništa bez rata

Nepovezivanje NATO-a kao vojno-bezbednosne i EU kao ekonomsko-političke integracije, tj. „dve strane iste kovanice" i „leve i desne noge transatlantizma", kako sami sebe vide, naravno u koordinatama bipolarizma, zaista je ili vrhunski diletantizam ili „zavođenje za Goleš-planinu".

Ponovo se pokazalo da Evropa ne može bez rata – zahvaljujući okupatoru s one strane Atlantika ušla je u Hladni rat.

Posredstvom Velike Britanije kao „nepotopivog nosača aviona", SAD su većem delu Evrope sa tzv. slobodne i demokratske strane Gvozdene zavese donele talasokratiju kao geopolitički implant.

Naravno da za pristanak nisu pitali Francuze, čiji je doprinos ratnoj pobedi bio sličan Reneovom iz serije „Alo, alo", a naročito ne poražene Nemce i Italijane. O ostaloj evropskoj „boraniji" da se i ne govori.

Poljski vojnici sa zastavom NATO-a tokom vojne vežbe (Foto: Omar Marques/Getty Images/Getty)

Od najvećeg dela zapadne i centralne Evrope SAD su formirale sopstveni transatlantski mostobran. „Evropa je najbitniji američki geopolitički mostobran na evroazijskom kopnu", surovo je eksplicitan „Zbig" Bžežinski u „Velikoj šahovskoj tabli". Bila, jeste i ostaće dokle to bude bilo potrebno i moguće.

A mostobran B. Krivokapić u Enciklopedijskom rečniku međunarodnog prava i međunarodnih odnosa definiše kao „prostor na suprotnoj strani reke, jezera ili mora, koji zauzimaju i brane jedinice napadača pri forsiranju reke ili prilikom vazdušnog ili pomorskog desanta, s ciljem da se tako stvore uslovi za prebacivanje, iskrcavanje i dejstvo novih, većih snaga, kao i za izvlačenje (evakuaciju) sopstvenih snaga sa odnosnog područja". Savršeno jasno.

Očarani i razočarani

Dakle, ako Amerikanci vide Evropu kao mostobran, a nesumnjivo je tako vide, onda je ona za njih prvenstveno vojni objekat i veliko bojno polje – bez obzira na slatkorečivost o savezništvu.

Stoga ona ima krajnje nezavidnu budućnost i, u sadašnjim uslovima, male šanse za autonomno odlučivanje o sopstvenoj poziciji. Sledstveno, još više to važi za najjačeg evropskog aktera. „Evropa koju bi konstruisao i vodio Berlin jednostavno nije moguća", nedvosmislena je američka poruka koju takođe prenosi „Zbig".

Nije li sada jasnija aktuelna mizerna pozicija Nemačke, koja čak ni zbog miniranja Severnog toka ne sme da zucne? Berlin kaputt!

EU ubrzano prestaje da bude simbol svega dobrog, uzvišenog, naprednog, privlačnog… Uostalom, ona nikada nije ni imala te osobine, ali je bila tako propagandno predstavljana. Iako zbog istorijskih iskustava prilično neopravdan, termin „evropske vrednosti" dobio je status pozitivnih vrednosti uopšte. Prefiks ev(u)ro vremenom je počeo da podrazumeva samo EU i da ima razmere integrativne, pa čak i identitetske dogme – od ev(u)rosonga kao takmičenja za najbolju pesmu i ev(u)rogola kakvim su okarakterisani lepi pogoci čak i u seoskim fudbalskim ligama, do ev(u)ra kao stamene valute i namnoženih institucija EU kao merila uređenosti i efikasnosti.

Ali, sve su to pokrivalice za pravu NATO-ulogu EU u velikoj, globalnoj strategiji SAD. Ona je i ranije bila nesumnjiva, ali je ukrajinskom krizom postala sasvim ogoljena. SAD se Evropom bore protiv Evroazije. (I) vojno.

Kada je okončan Hladni rat, odmah je detonirana mina koja je izazvala pravi, „vrući rat" – nasilno rastakanje SFRJ, uključujući i direktnu agresiju NATO, tj. SAD i EU na SRJ 1999, kao i potpaljivanje sukoba niskog intenziteta na jugoistoku centralne Srbije i severu tadašnje BJR Makedonije.

Istovremeno, američki „pipci" u tzv. obojenim revolucijama, koje su uvek imale i oružanu dimenziju, uspešno su funkcionisali duž zonalnog evropskog transgresiono-regeresionog frontijera Imperije.

A onda je usledila Ukrajina. Pokušavajući da odlože kraj unipolarizma i uspore svrgavanje sa svetskog trona, SAD su uzele stvar u svoje ruke i Evropi u liku EU, posredstvom psovačke rečenice Viktorije Nuland, ponovo jasno stavile na znanje i ravnanje gde joj je mesto. „Stara dama", budući da odavno okupirana tome ne može da se suprotstavi, postaje stalna ratna arena i time „ispada iz igre" za mesto jednog od nekoliko svetskih ekonomskih i geopolitičkih „igrača".

Pripaliti fitilj

Amerikanci mogu sasvim lako da izazovu novi rat bilo gde u EU jer su, stvarajući je, smišljeno napravili „konstrukcijsku grešku" i postavili dinamit u same njene temelje. A nasleđnih istorijskih razloga, velikodržavnih pretenzija, neuralgičnih tačaka, teritorijalnih revandikacija, graničnih sporova, manjinskih pitanja, akutnih i hroničnih konflikata, primirenih i aktivnih separatizama – ionako ima na svakom koraku.

Nije pitanje da li će sledećeg rata u Evropi biti, već gde će i kada će izbiti? Hoće li se prvo iz Ukrajine proširiti na Pridnjestrovlje, tj. Moldaviju? Ili će Zapad najpre napasti do zuba naoružanu Kalinjingradsku oblast – deo suverene teritorije Rusije? A možda će se vojno sukobiti Mađarska, Poljska i Rumunija oko „podele plena" – zapadnog dela ionako načete Ukrajine? A tek Rumunija i Bugarska za Dobrudžu? Možda će zaratiti Mađarska i Rumunija zbog Transilvanije? Ne treba isključiti da pod određenim uslovima Nemačka prodre u Sudetsku oblast današnje Češke ili pređe poljsku granicu na Odri i Nisi koju je garantovala kada se ujedinjavala?

Zastave Evropske unije ispred sedišta Evropske komisije u Briselu, 16. jul 2020. (Foto: Reuters/Yves Herman)

Može li se usled ambicija Mađarske da pripoji teritorije sa svojim stanovništvom na jugu Slovačke desiti oružani konflikt ove dve članice i NATO i EU?

Popuste li stege ili se pojave takvi interesi Alijanse, zar je teško sa velikom sigurnošću predvideti ratni obračun takođe dve njene članice – Grčke i Turske – npr. zbog davne „Maloazijske katastrofe", Kipra, migranata, egejskih ostrva, granice na moru i spornih teritorijalnih voda…? Nije nemoguće da se „rat omakne" izazvan koškanjem Slovenije i Hrvatske u Piranskom zalivu, naročito ako se umeša Italija? Za sada izgleda neizvodljivo da se pokušaji otcepljenja Katalonije od Španije, Korzike od Francuske, Južnog Tirola od Italije, Škotske i Severne Irske od Velike Britanije… odigraju nasilno, ali hoće li tako biti i u budućnosti…? Isto važi za hipotetičku deobu Belgije, Švajcarske, Italije… Da li iko može da garantuje da (ponovo) neće planuti sukob između Republike Srpske i Federacije BiH ili Srbije i natoidne tvorevine „Kosova"?

Zaustaviti perpetuum mobile

Spisku nema kraja i treba ga redovno ažurirati. Neke krizne tačke su stalne, neke se smire i postanu reliktne, da bi se ponovo aktivirale, dok se neke nove pojavljuju i eskaliraju.

Figurativno rečeno, kao zemljani glavuci u Đavoljoj varoši kod Kuršumlije: jedni odolevaju eroziji, drugi vremenom nestaju, a treći se stvaraju – zavisno od stene na vrhu koja ih kao kapa natkriva. Kao što SAD natkrivaju EU. I nastojeći da čitavu Evropu učine balkanolikim „buretom baruta" – intenzivno je militarizuju.

Ali, zašto Evropa ne pokuša da se oslobodi te „meke" okupacije koja postaje sve „tvrđa", vrati se sebi i (opet) postane samo svoja? Evropa nacija! U ovim okolnostima, to nije moguće. Zato što njome vladaju robotizovane globalističke elite gajene u američkom inkubatoru i postavljane po vertikali i horizontali na ključna mesta da po globalističkim instrukcijama rade „na daljinski". Dok se bori „kʼo grešan s dušom", ostaje joj nada da će je osloboditi neko sa strane. Iz Evroazije

Izvor RT Balkan

Naslovna fotografija: bloomberg.com

BONUS VIDEO: