Претражи овај блог

уторак, 1. март 2022.

Visoki Dečani i ZSO između „Kurtijeve doktrine“ i „ukrajinskog efekta“

kossev.info

Visoki Dečani i ZSO između „Kurtijeve doktrine" i „ukrajinskog efekta" - KoSSev

11-14 minutes


Dragutin Nenezić je pravnik iz Beograda koji više od deset godina radi na Kosovu i Metohiji. Tokom rada u advokaturi, savetovao je i zastupao stranke u privatizacionim i imovinskim sporovima pred prištinskim sudovima, i vremenom se profilisao kao ekspert za pitanje imovine na Kosovu i Metohiji, u kom svojstvu je učestvovao u različitim forumima i inicijativama. Trenutno radi kao konsultant u oblasti infrastrukture, energetike i ekologije, kao i javnih politika.

Piše: Dragutin Nenezić 

Pre desetak dana, predsednik prištinske vlade, Aljbin Kurti, se izjasnio povodom dve presude prištinskog ustavnog suda – jedne koja se tiče tzv. zajednice srpskih opština (ZSO), i druge koja se tiče imovine manastira Visoki Dečani. Njegov stav je toliko nelogičan i činjenično pogrešan da zavređuje da se analizira sa posebnom pažnjom, pogotovo u svetlu bratoubilačkog rata u Ukrajini čiji je intenzitet u međuvremenu porastao. Ovaj tekst stoga predstavlja pokušaj da se skicira nešto što se može nazvati „Kurtijevom doktrinom", te da se predvide njene praktične posledice u bliskoj budućnosti.

Presude

O presudi koja se tiče ZSO sam već pisao na ovom sajtu, pa ovde neću zauzimati prostor jer nemam šta da dodam. S druge strane, presuda koja se tiče imovine manastira Visoki Dečani zavređuje mnogo detaljniju analizu, ali ću ovde pokušati da predstavim samo njene najbitnije elemente usled ograničenog prostora.

Pre svega, ova presuda se tiče pitanja vlasništva nad zemljištem koje je 1946. godine oduzeto manastiru Visoki Dečani u sklopu agrarne reforme, da bi mu 1997. godine bilo vraćeno ugovorom o poklonu, s obzirom da tada još uvek nisu postojali propisi o restituciji. 2000. godine, dva prištinska društvena preduzeća su zahtevala poništenje tog ugovora o poklonu, da bi 2012. godine prvostepeno veće posebne komore prištinskog vrhovnog suda nadležna za privatizacione sporove (Posebna komora) odbila njihove zahteve kao neosnovane. Međutim, prištinska agencija za privatizaciju se žalila na te odluke prvostepenog veća, i žalbeno veće Posebne komore je te žalbe usvojilo, da bi na kraju manastir Visoki Dečani s tim u vezi podneo ustavnu žalbu, koja je takođe usvojena.

Dalje, ova presuda se ne tiče validnosti ugovora o poklonu, već činjenice da je pravosnažno presuđeno u korist manastira Visoki Dečani od strane prvostepenog veća Posebne komore, da bi se naknadno ta presuđena stvar ponovo otvorila od strane žalbenog veća Posebne komore, koje je pritom uskratilo pravo manastiru Visoki Dečani da učestvuje u postupku pred tim većem. Time je narušeno pravo na pravično suđenje, koje garantuje kako prištinski ustav, tako i Evropska konvencija o ljudskim pravima i osnovnim slobodama (ECHR), a koja se po tom ustavu direktno primenjuje, budući da Priština nije u Savetu Evrope.

Kroz presudu se prelama i institucionalna istorija prištinskog traganja za nezavisnošću. U početku, u postupku je aktivno učestvovao UNMIK (koji je rukovodio poverilačkom agencijom, prethodnicom agencije za privatizaciju), da bi vremenom došlo i do značajnog učešća stranih (EULEX) sudija u Posebnoj komori. Kako se gubio uticaj međunarodnog faktora, obrnuto srazmerno tome je ostvarivan postepeni prodor albanskog faktora. Inicijalni zahtev za poništavanjem ugovora o poklonu je došao sa albanske strane, ali je na njega odgovarano od strane međunarodnog faktora, i na kraju je presuđeno u korist manastira Visoki Dečani. Međutim, onog trenutka kada je poverilačku agenciju (odnosno UNMIK) nasledila agencija za privatizaciju, kojom su rukovodili samo Albanci bez učešća stranaca, tada je i uskraćeno pravo manastiru Visoki Dečani da učestvuje u daljem toku postupka. Poslednji korektiv međunarodnog faktora je bilo donošenje presude ustavnog suda, s obzirom da je od devet sudija, bilo četiri Albanca, četiri stranca i jedan Srbin.

Ukratko, albanski faktor je uvek bio protiv toga da se manastiru Visoki Dečani vrati oduzeto zemljište, i to je iskazivano na različite načine od 2000. godine – od podnošenja zahteva za poništavanje do ulaganja žalbi – zaključno sa neizvršavanjem ove presude već sedam godina, u skladu sa činjenicom da taj faktor trenutno uživa vlast koja nije ograničena institucionalnim uplivom međunarodnog faktora.

„Kurtijeva doktrina"

Pomenutom prilikom je Kurti izjavio da se odluka ustavnog suda u vezi ZSO mora poštovati, ali ne i da se to mora učiniti i sa odlukom u vezi imovine manastira Visoki Dečani, s obzirom da je ustavni sud „prihvatio odluke Miloševićevog režima", koje je drugom prilikom okarakterisao kao diskriminatorske (što je formulacija koja je konstantno korišćena i od strane albanskog faktora tokom samog postupka).

U tom smislu, „Kurtijeva doktrina" se može definisati na sledeći način: u istim slučajevima (ovde presude ustavnog suda) se ima postupati različito (odnosno selektivno/voluntaristički se te presude imaju izvršavati ili ne), tako da je a) ono čime se umanjuje pretpostavljeni interes srpskog faktora (npr. formiranje ZSO u skladu sa presudom ustavnog suda) dobro (te se to ima izvršavati); i b) ono čime se pothranjuje pretpostavljeni interes srpskog faktora (npr. povraćaj imovine manastiru Visoki Dečani u skladu sa presudom ustavnog suda) nije dobro (te se to neće izvršavati). „Kurtijeva doktrina" tako uspeva da istovremeno bude i antidemokratska (jer stavlja voluntarizam iznad pravne sigurnosti) i antisrpska, ali je takođe i moralno licemerna i pravno neutemeljena.

U pogledu primene „Kurtijeve doktrine" na ZSO, ovde bih samo napomenuo da ovakav Kurtijev stav predstavlja određeni pomak u odnosu na stavove koje je svega dve nedelje ranije iznosio ili on sam (uz sebi svojstvenu levičarsku pseudointelektualnost), ili njegovi najbliži saradnici (uz neverovatan izgovor da Kurti ne mora da sprovodi ono što nije sam potpisao!). To može biti indikacija da će Kurti ipak osnovati ZSO u skladu sa presudom ustavnog suda. Moj stav o vrednosti takve ZSO, kao i o problemu u koji će to dovesti Beograd, sam dao u prethodnom tekstu, pa se ovde neću ponavljati.

S druge strane, u pogledu presude u korist manastira Visoki Dečani, „Kurtijeva doktrina" se pokazuje u svoj svojoj pogrešnosti  – ta presuda se, kako sam već naveo, ne tiče osnovanosti „odluke Miloševićevog režima", već jednog proceduralnog instituta (presuđena stvar ili lat. res iudicata) koji predstavlja jedno od temeljnih načela svih pravnih sistema, pa i prištinskog. Samim tim, Kurti demonstrira nepoznavanje ne samo te presude, već i, po ko zna koji put, nepoznavanje pravnog sistema entiteta kojim pretenduje da vlada. Ukoliko se pak zanemare formalna i proceduralna pitanja, te posmatra suština poklona učinjenog manastiru Visoki Dečani, onda je licemerno zadržavati se samo na vremenskom horizontu Miloševićeve vladavine, s obzirom da je taj poklon učinjen kako bi se ispravila nepravda naneta sprovođenjem agrarne reforme 1946. godine. Međutim, takvo proširenje vremenskog horizonta bi ogolilo činjenicu da je Priština verovatno jedina u Evropi koja nije usvojila propise o restituciji imovine oduzete od strane komunističkih režima. Ideološki, Kurti se i ovde pokazuje pre svega kao anti-Srbin, ali i kripto-komunista staljinističke provenijencije.

Ukrajinski efekat

Bratoubilački rat u Ukrajini je iz temelja potresao svet, i imaće mnogo posledica u svim sferama savremenog života, a koje je teško analizirati s obzirom na dinamiku kojom se taj rat razvija. Ipak, ne mogu da odolim iskušenju da na ovom mestu pretpostavim kakve će efekte taj rat imati na primenu „Kurtijeve doktrine" u bliskoj budućnosti, i to pre svega zbog jednostavnosti te „doktrine".

Prvo, histerična polarizacija međunarodnih odnosa i svođenje na šmitovski dualizam prijatelj-neprijatelj (odnosno u ovom slučaju Rusi-ostali) je bila prisutna među prištinskim političarima i ranije, a sada će dobiti pun zamah. Apsolutno svaki element beogradske „kosovske politike" će biti optužen za „ruski maligni uticaj", pa tako i ZSO. Priština će, paradoksalno, insistirati na svom teritorijalnom integritetu (prekjučerašnji zahtev za hitan prijem Prištine u NATO je tu posebno indikativan), i ako i formira ZSO, učiniće to tako da ona bude temeljno očišćena od svih elemenata autonomije. Dakle, ovde će „ukrajinski efekat" biti apsolutno odbijanje pretpostavljenog interesa srpskog faktora sa pozivanjem na iskustva Donjecka i Luganska (umesto dosadašnjeg pozivanja na Republiku Srpsku).

Iako to nije tema ovog teksta, ovde treba skrenuti pažnju i na jučerašnju zanimljivu najavu Ukrajine da se neće vraćati u regulatorni blok koji čine Rusija i Belorusija, koja zavređuje dalju analizu u svetlu odnosa Prištine i Beograda u oblasti energetike.

U pogledu imovine manastira Visoki Dečani, „ukrajinski efekat" će biti indirektan – on će se ticati diskursa o pravnom položaju Srpske pravoslavne crkve na Kosovu i Metohiji (SPC na KiM), tako što će iz njega izbaciti svaka naznaka nekakve buduće eksteritorijalnosti – koja, uzgred, nije ni moguća, ali se bez obzira na to često paušalno spominje. Takva promena diskursa će svakako uticati na pogoršanje položaja SPC na KiM u stvarnom životu, koliko god se činilo da to nije moguće s obzirom na česte (i pravne i faktičke) napade kojima je SPC na KiM izložena. 

Drugo, uloga EU će se verovatno promeniti. EU neće više biti „fasilitator" pregovora u Briselu, već će aktivnije sprovoditi svoju spoljnu politiku usmerenu protiv Rusije, a preko manjih i slabijih država koje percipira kao ruske saveznice, poput Srbije. U tom smislu, ovde će „ukrajinski efekat" biti promena međunarodnog okvira u kom se primenjuje „Kurtijeva doktrina". Umesto pozivanja Kurtija na primenu presuda, EU će zajedno sa Kurtijem formulisati rešenja u pregovorima na štetu Beograda. Preksinoćna najava Žozepa Borelja da će posebnu pažnju posvetiti Zapadnom Balkanu, s obzirom na to da EU očekuje da se kriza izazvana ratom u Ukrajini prelije tamo, je takođe vrlo indikativna u tom pogledu.

Treće, i najgore – svaka buduća agresija prištinskih snaga na Severno Kosovo će biti opravdavana kao preventivna od strane kako Kurtija, tako i EU, odnosno neće više biti potreban bilo kakav formalni izgovor poput npr. suzbijanja šverca. Tu će „ukrajinski efekat" predstavljati konačnu nadogradnju „Kurtijeve doktrine" tako da se srpski faktor preventivno i trajno „pacifikuje".

Nova „kosovska politika" kao mogući izlaz

Ukoliko se moje pretpostavke obistine, onda će ionako umrtvljen briselski proces preći u terminalnu fazu. Moguće je da je izlaz iz takve situacije napuštanje tog procesa usled njegovog nenapredovanja (slično faktičkom napuštanju minskog procesa, uz sve razlike između Brisela i Minska). To bi predstavljalo drugu stranu „ukrajinskog efekta", ali to zahteva mnogo aktivniju politiku Beograda, koji je trenutno zauzet balansiranjem između Zapada i Rusije, kao i „Srpske liste", koja je toliko puta „napuštala" prištinske institucije, i koja sada najavljuje nekakav „reciprocitet"… Ukoliko nas, kako kaže jedan evropski diplomata sa velikim balkanskim stažom, naše balansiranje diskvalifikuje iz postupka pridruživanja EU, čemu onda briselski proces kao sastavni deo (in)famoznog pregovaračkog poglavlja 35?

Moguće je i da postoje neki drugi izlazi iz te situacije, ali je svakako sigurno da je potrebna nova „kosovska politika". Na tako nešto je, malo pre eskalacije u Ukrajini, pozvao i jedan iskusni srpski političar, i to na stranama najstarijeg dnevnog lista na Balkanu. On tako predlaže da se u pregovore uključi i Rusija, s obzirom da se SAD već tamo nametnula kao akter van briselskog okvira. To možda neće biti moguće u svetlu bratoubilačkog rata u Ukrajini, a možda baš to bude i jedna od posledica… Nema većeg stereotipa za završetak teksta od onog – vreme će pokazati.


Izražena mišljenja i stavovi  predstavljaju mišljenja i stavove autora i ne odražavaju nužno stavove redakcije ili donatora.

Comments

comments

 


Preuzimanje i objavljivanje tekstova sa portala KoSSev nije dozvoljeno bez navođenja izvora. Hvala na poštovanju etike novinarske profesije.

 

Миломир Степић: Украјина је питање опстанка Русије

standard.rs

Миломир Степић: Украјина је питање опстанка Русије - Нови Стандард

RTRS

8-10 minutes


Ukrajina je zemlja koja odlučuje o ruskoj sudbini jer je ona u predvorju Kremlja. Ona je odskočna daska za rasparčavanje Rusije. Ti planovi postoje odavno i čak se nalaze u naučnoj literaturi

Ukrajina je jezgro formiranja ruske države i nacije. A, i mnogo više – ocenio je u intervjuu za RTRS geopolitičar prof. dr Milomir Stepić.

Fakti prenose u celini Stepićeva ukazivanja i prognoze:

„U savremenim okolnostima, pitanje Ukrajine je pitanje opstanka Rusije. Interes Zapada je da tu arbitrira i raspolaže ukrajinskim resursima koji spadaju među najveće na svetu.

Ukrajina je zemlja koja odlučuje o ruskoj sudbini jer je ona u predvorju Kremlja. U savremenim uslovima modernog naoružanja, ona je odskočna daska za rasparčavanje Rusije. Ti planovi postoje odavno i čak se nalaze u naučnoj literaturi.

Mi za sada ne znamo koji su konačni ciljevi Rusije i da li su ispunjeni već samim priznavanjem Donjecke i Luganske Narodne Republike. Po mom sudu, ciljevi su mnogo širi, kao i samo pitanje Ukrajine. Govorim o onome što je rekao predsednik Putin – da je jedan od ciljeva da se izvrši denacifikacija Ukrajine.

Godinama unazad smo svedoci jačanja neonacističkih snaga u Ukrajini i nije pogodno da zemlja kao što je Rusija, koja u svojoj istoriji ima borbu protiv nacizma, u svom komšiluku ima zemlju koja je pronacistički orijentisana. A Ukrajina je bila takva. I zamislite kakav bi bio uticaj Ukrajine da ona ostane na tom kursu kao sused Rusije.

Ciljevi se prepoznaju u geopolitici Rusije zapisanoj u knjigama, a to je da se SAD isteraju iz Evroazije u celini. To nama izgleda kao dalek i nemoguć cilj, ali SAD su pobedom u Drugom svetskom ratu zauzele makro mostobran u Evropi i posle Hladnog rata su pokušavale da ga prošire. U tome su uspele posle rušenja Berlinskog zida i doprle do granica same Rusije – Litvanije, Estonije i Letonije. Sada pokušavaju da taj mostobran još prošire. Rusi smatraju da su SAD strano telo na teritoriji Evroazije, pod formulom 'zašto bi jedna ne-evroazijska sila upravljala Evroazijom, gde se nalaze jedna Kina, Indija, Iran, pa i Rusija, Nemačka, Francuska'.

Dakle, ciljevi mogu biti mnogo dugoročniji.

Sa druge strane, i za Ameriku je ovo pitanje potvrde kredibiliteta. Posle nekoliko poraza, Amerika se suočava sa novim izazovom – da bude poražena njena geopolitika u samoj Ukrajini. Ako to Rusiji pođe zarukom, SAD će biti u ciklusu poraza.

Mnoge zemlje će pokušati da budu neutralne i da daju uopštena opredeljenja, svoje uopštene reči. Bilo bi dobro da to uradi i Srbija, kad smo već tu. Ali, Kina, kao svaka velika sila, poručuje jedno – da je neutralna po ovom pitanju, ali u Evroaziji, realno, postoji podela posla između Rusije, Kine, Indije i Irana. Kina vodi računa o svojim interesima na Dalekom istoku. Za sada, osim ekonomski, nema veliki prodor u Evropu, ali to ne znači da „sutra" toga neće biti. Kina proklamuje neutralnu politiku kao svoju poziciju, ali je i ona antiamerička sila kao i Rusija.

Predsednik Rusije Vladimir Putin i predsednik Kine Si Đinping tokom susreta u Pekingu, 26. april 2019. (Foto: Kenzaburo Fukuhara/Pool Photo via AP)

Ukrajina je posle osamostaljenja insistirala na dekomunizaciji. Od rušenja spomenika, do promene svoje orijentacije i politike. Ali, samo do onih granica da ostane u svojim komunističkim granicama!

Situacija je slična našoj. Tamo lenjinisti i staljinisti, a ovde titoisti, uspostavljali su nekonsekventne granice. To je problem i postjugoslovenskog prostora već tri decenije. Borimo se toliko dugo sa granicama koje su tako napravljene da bi bila slaba Srbija, odnosno srpstvo. Tako je to urađeno i u bivšem Sovjetskom Savezu.

Ta ideologija bila je na liniji da Rusija bude što slabija, da joj se oduzme što više teritorije i privrednih resursa, da se dovede u lošu geostratešku poziciju u smislu da joj se svi izlazi prema morima dovedu u pitanje. Tako je Rusija doživela da u vreme Hruščova izgubi Krim i Sevastopolj od vitalne važnosti za Rusiju.

Dakle, ako Ukrajina hoće dekomunizaciju – sad nećete ići parcijalno nego do kraja, to je snažna poruka Putina. Ona se može tumačiti i na balkanski način.

Dekomunizacija znači da se dovodi u pitanje cela Ukrajina, a to su potegli sami Ukrajinci kao mogućnost. Međutim, to ne može biti parcijalno.

Krim je nešto za šta se Rusija krvavo borila. Sevastopolj je nemerljivo važna baza. Zamislite da je Krim ostao u Ukrajini i da je ulaskom Ukrajine u NATO Krim postao baza Alijanse. Rusija ne bi imala šta da traži ni kao regionalna sila.

Istočni delovi Ukrajine bogati su resursima. Ukrajina je među prvim zemljama sveta po prirodnim bogatstvima – od gvožđa i oplemenjivača čelika do vode i černozema (može da hrani 15 puta više stanovnika od njenog broja).

Rusiji to ne znači puno, jer sama ima mnogo više, ali Zapad, odnosno Evropa, ako bi stavila šape na Ukrajinu, rešila bi svoj veliki problem nedostatka prirodnih resursa.

Ukrajina je veštačka zemlja, napravljena od istorijski ruskih teritorija na krajnjem zapadu, koje su pokatoličene. Kroz istoriju su pripadale i Poljskoj i Austrougarskoj itd. Sve u svemu, to je jedna nesrećna zemlja koja se bori iznutra sama sa sobom i teško može da opstane.

Građani Kijeva sa zastavama tokom Marša jedinstva, ukrajinskog patriotskog skupa, zbog rastućih tenzija sa Rusijom, 12. februar 2022. (Foto: Reuters/Valentyn Ogirenko)

Takvih primera imamo mnogo u postjugoslovenskom prostoru.

Dugoročno posmatrano, EU će pretrpeti ogromnu, nemerljivu štetu. Ona nema energenata i gasa. I pre ratne krize, Evropa je bila u energetskoj krizi. Zamislite u kakvoj će krizi biti sada.

Severni tok 1 i 2 građeni su sa jakom geopolitičkom konotacijom. Da nje nema, da je sve mirno i normalno, da nema mnogo geopolitike, oni bi bili građeni kopnom preko pribaltičkih republika do Nemačke. Ali, bio je prepoznat geopolitički interes. I to je prepoznala Nemačka, a ne Rusija.

Pretnja je da gasovodne trase budu presečene ako idu preko zemalja za koje je Donald Ramsveld rekao da su 'nova Evropa'.

Nemačkoj je u interesu da se direktno poveže sa Rusijom. To je izazvalo ogroman strah u Americi i među atlantističkim zemljama, jer od osovine Moskva-Berlin njih hvata strah. Plaše se nemačke discipline i kapitala na jednoj strani i ruskih resursa, ljudskih vrednosti i površine teritorije na drugoj strani.

Ako se tu napravi osovina, onda talasokratske zemlje nemaju šta da traže u Evropi. Zato je prva američka reakcija bila da se gasovodi ometaju na sve moguće načine, da se zatvore ako treba. Ali, bez tih gasovoda, Evropa, a u prvom redu Nemačka, nemaju šta da očekuju.

Svaka velika sila kao Rusija želi da u svom okruženju ima mir i stabilnost, zemlje koje nisu orijentisane protiv nje, a odavno se govori da se od Ukrajine stvara anti-Rusija.

Daleko smo od Trećeg svetskog rata, ali u toku je geopolitičko prepakivanje sveta. Ono nije na svom početku. Počelo je osnaživanjem Kine, pa onda i Rusije. Rusija je pokazala da neće tolerisati da u svom okruženju ima vazale Zapada, koji neće brinuti o svojim interesima nego će voditi prozapadnu politiku i da će je voditi postavljene nomenklature.

Zamislite da isto što radi Amerika u Ukrajini, da to radi Rusija u Kanadi. Hipotetički, zamislite da je Kanada antiamerička zemlja-eksponent Rusije. To je nešto što moramo da shvatimo.

Mora doći do prepakivanja sveta i formiranja neoklasičnih interesnih sfera. Pre svega na evroazijskom kopnu. Pitanje je šta je sledeći korak. Ukrajina nije daleko od nas. Od nje nas razdvaja samo Rumunija. Ukrajina izlazi na Dunav. Ona nam je blizu. I, zaista se postavlja pitanje u čijoj sferi će biti Balkan i postjugoslovenski prostor.

Budućnost američke rezolucije je ruski veto, a onda će se nešto od toga parcijalno primenjivati od strane Zapada. Pitanje je kakvi su ciljevi Rusije. Da li su samo parcijalni. I da li će u tom slučaju strateški pogrešiti. Da li će ponoviti naše greške: kreni, stani, povuci se. Ili će dugoročno rešiti pitanja. Ako ih ne reši sada, ona će se pojaviti opet. Ako ih ne reši sada, jednog dana će svakako morati, ako želi da živi i funkcioniše stabilno.

Građani Donjecka tokom proslave Dana zastave Donjecke Narodne Republike, 25. oktobar 2017. (Foto: Alexander Kravchenko/TASS)

Zapad će uvoditi sankcije. NATO bi intervenisao da može da gađa iz vazduha, kao nas ovde, ali pošto to u Ukrajini ne može, onda neće ratovati već nastaviti da izaziva destabilizaciju. Ako bude mogao, ako mu bude dozvoljeno."

Priredila D. Milošević

Naslovna fotografija: Reuters/Vyacheslav Madiyevskyy

Izvor Fakti

BONUS VIDEO: