nedelja,
02 jun 2013 00:22
Tači
ne dopušta ono što nalaže Ustav njegove zemlje, a vlasti naše države ne
dopuštaju sebi ono što im Ustavn ne dopušta
Fond
Slobodan Jovanović je 30. maja 2013. godine na Kolarčevom narodnom univerzitetu
održao tribinu pod nazivom „Briselski sporazum pred Ustavnim sudom“. Na tribini
je govorio akademik prof. dr Kosta Čavoški.
Govoreći
o neustavnosti Briselskog sporazuma akademik Čavoški je najpre naveo da su sve
njegove „pogodnosti“ za Srbe na Kosovu i Metohiji svedene na obećanja o
izvršnim ovlašćenjima.
„Tači
ne dopušta ono što nalaže Ustav njegove zemlje, a vlasti naše države ne
dopuštaju sebi ono što im Ustavn ne dopušta“.
Čavoški
je posebno naglasio da je potpisivanje Briselskog sporazuma ukidanje poslednjih
ostataka državnosti i prema tome akt veleizdaje, izrazivši nadu da će aktere
stići neumitna pravda.
Supstancijalne
mane Briselskog sporazuma
Čavoški
je naglasio da su jedan tekst Briselskog sporazuma 19. aprila 2013. godine
inicijalima parafirali predsenik Vlade R. Srbije – Ivica Dačić i visoka
predstavnica za spoljnu bezbednost i politiku EU – Ketrin Ešton. Na osnovu toga
stvara se utisak da se radi o međunarodnom ugovoru sa EU, pošto je u tom
dokumentu izbegnuto naznačenje Vlade „Kosova“, a u dokumentu koji je dostavljen
Skupštini Srbije se navode samo „privremene institucije samouprave u Prištini“.
Prema
Briselskom sporazumu, građani Srbije sa Kosova i Metohije će postati državljani
„Kosova“. Ovim Sporazumom Srbija treba da postane prva država koja se
dobrovoljno odrekla građana zbog ulaska u EU i to pod odložnim uslovom.
Akt
je zaključen u izobičajenoj bilateralnoj formi. Tekst akta je sačinjen na
engleskom jeziku u dva vida. Jedan s potpisima Eštonove i Dačića, a drugi s
potpisima Eštonove i Tačija. Slični primeri se mogu naći u evropskoj
diplomatskoj praksi XIX veka i vezani su za zaključenje realnih unija država.
Forma
ovog dokumenta ukazuje na prikrivanje zvaničnih strana ugovornica – da se ne
primeti kako se radi o ravnopravnim subjektima Međunarodnog prava. Akt
Briselskog sporazuma se u Skupštini Srbije pojavio u formi izveštaja. Čavoški
je podsetio da je prema našem Ustavnom pravu druga strana nepostojeća ugovorna
strana, jer „Kosovo“ nema pravnog subjektiviteta, pa se radi o ugovoru sa
nepostojećim ustavno-pravnim subjektom.
Naredna
mana je neobjavljenost Sporazuma – nije objavljen ni u Službenom listu R.
Srbije, a izbegnuta je i međunarodna forma zaključenja ugovora.
Pored
toga, Briselski sporazum sadrži pojmove nepoznate Ustavu R. Srbije, kao što su
„merodavno pravo Kosova“ i „zakoni Kosova“. Mimo Ustava R. Srbije, Sporazum
rešava problematiku nadležnosti opštinskih vlasti i policije na Kosovu i
Metohiji i uređenja sudova, o čemu govori u okviru „zakona Kosova“, umesto u
okviru zakona Republike Srbije.
Izdvajanje
Kosova i Metohije iz ustavnog poretka Srbije
Briselski
sporazum predstavlja izdvajanje Kosova i Metohije iz ustavnog poretka Republike
Srbije, zaključio je dr Čavoški, citirajući tekst preambule Ustava R. Srbije.
On je podsetio da deo teksta preambule ulazi u tekst zakletve predsednika
Srbije.
Ustav
Srbije predviđa dve autonomne pokrajine u sastavu Srbije. “Odricanjem od Kosova
i Metohije nije pogažen samo Ustav Srbije, već i sve ono što su naši preci
činili od 1912. godine do danas”. Briselskim sporazumom se vrši prisiljavanje
državljana Srbije na Kosovu i Metohiji da prihvate državljanstvo druge države.
Mane
plana implementacije Briselskog sporazuma
Čavoški
je podsetio da je 26. maja 2013. godine Vlada Srbije prihvatila Plan
implementacije Briselskog sporazuma. Dačić je u ovom dokumentu parafirao da je
tekst dokumenata Briselskog sporazuma originalan. Ovo je izvršeno na aktu kojeg
su parafirala sva tri učesnika Sporazuma (Dačić, Eštonova i Tači). Po sadržaju,
radi se o sprovodbenom ugovoru koji se odnosi na ranije zaključeni Briselski
sporazum i sadrži rokove za njegovo izvršenje.
Formalne
mane plana implementacije sastoje se, pre svega, u tome što se radi o formi
dokumenta nepoznatoj našem Ustavu – nije donet u formi ustavnog zakona, zakona,
niti podzakonskog akta. Vlada ga je prihvatila pukom odlukom. Pema tome, radi
se o pravno nepostojećem aktu. Čavoški je naglasio da bi i pored ovih bitnih
nedostataka forme Ustavni sud morao da obrati pažnju na njega. Iako se radi o
pravno nepostojećem aktu, ovaj akt je pravno obavezujući po svojoj sadržini. Stoga
Ustavni sud ne bi mogao da se oglasi nenadležnim, već bi morao odmah da plan
proglasi neustavnim, zbog mana njegove forme.
Sadržinske
mane plana su brojne. Čavoški je napomenuo da plan govori o „Asocijaciji
zajednice“, koja nije dopušena po našem pravom poretku, i predviđa izbore za
ovu „asocijaciju“ po „kosovskom zakonu“, iako je izbore moguće organizovati
jedino po zakonu Srbije. Plan predviđa i ukidanje svih bezbednosnih službi
Srbije na „Kosovu“. Ovo se odnosi i na one policijske službe koje izdaju lične
karte, pasoše, saobraćajne i vozačke dozvole. Plan govori o budućem
zapošljavanju pripadnika ovih službi u službu unutrašnjih poslova „Kosova“,
iako se radi o službenicima R. Srbije, čiji radni odnos je zaštićen republičkim
propisima. Plan takođe predviđa i ukidanje pravosudnih ustanova Srbije na
Kosovu i Metohiju i osnivanje sudova mimo zakona Srbije, pri čemu, takođe mimo
zakona Srbije, predviđa „reflektovanje nacionalnog sastava“ stanovništva.
Planom
je predviđen rok u kome se moraju sprovesti i opštinski izbori.
Predviđena
je i obaveza da do kraja maja Srbi omoguće pregled finansiranja ustanova na
Kosovu i Metohiji. „Transparentnost finansiranja“ u stvari ima cilj da se
sredstva preusmere na neku kosovsku banku, kako bi se i na ovaj način izvršilo
odvajanje ustanova i građana Kosova i Metohije od Srbije.
Planom
se predviđa obaveznost dejstva ranijih sporazuma koji su zaključeni u doba
Borisa Tadića (o slobodi kretanja, diplomama, registrima, zemljišnim knjigama…)
– radi se o ugovorima čije pitanje ustavnosti je ranije pokrenuto pred Ustavnim
sudom R. Srbije.
Nevidljive
garancije SAD i NATO
Čavoški
se posebno osvrnuo na Vučićevu izjavu, datu Srbima prilikom njegove posete
Kosovu i Metohiji, o tome kako ima pisane garancije da NATO neće intervenisati
protiv njih na severu Pokrajine. Međutim, Vučić te garancije nije nikada
pokazao javnosti, pa ni Srbima sa Kosova i Metohije.
Pošto
se očigledno može govoriti samo o usmenim garancijama, Čavoški je podsetio na
jemstva NATO-a i SAD od početka devedesetih godina do danas. Naveo je koliko su
SAD i NATO „poštovale“ plan Sajrusa Vensa za Republiku Srpsku Krajinu iz 1991.
godine, a kasnije usmena jemstva Slobodanu Miloševiću i Radovanu Karadžiću o
izuzeću od krivičnog gonjenja Haškog tribunala koja su ovima dali Ričard
Holbruk i Madlen Olbrajt. Čavoški je javno dao savet Vučiću da i „jemstva“
Andreasa Foga Rasmusena tumači u svetlu ove istorije diplomatskih prevara.
Celo
predavanje profesora Čavoškog možete pogledati OVDE
Izvor
Fond Slobodan Jovanović, 31. 05. 2013.