Претражи овај блог

недеља, 6. јун 2010.

Trifkovic: Koštunica mi je prijatelj, ali je politički mrtav

 

http://www.pressonline.rs/sr/vesti/magazin/story/120206/Ko%C5%A1tunica+mi+je+prijatelj%2C+ali+je+politi%C4%8Dki+mrtav.html

06. 06. 2010 PRESS

Intervju: Srđa Trifković, vodeći intelektualac srpske emigracije

Koštunica mi je prijatelj, ali je politički mrtav

Srbi su za Vašington kulturološki retardirana nacija koju Amerika hoće da prevaspita. U Americi dobro posluju samo „Kolt" i „Smit i Veson". Srbija nema snage da iznese projekat podele Kosova koji bi urušio američki koncept svete nedodirljivosti AVNOJ granica Srđa Trifković

 

Srđa Trifković je u Beogradu proveo nekoliko dana kako bi promovisao svoju novu knjigu „Srbi u Krajini", koja bi trebalo da prikaže pravu istoriju srpskog naroda na prostorima današnje Hrvatske. Njegova misija i s ovom knjigom, kao i sa celim prethodnim radom, jeste da makar malo promeni crno-belu sliku o događanjima na Balkanu devedesetih. A to nije nimalo lak posao... Trifković je, inače, direktor Centra za spoljnu politiku Instituta Rokford u Americi, a doskoro je bio i urednik poznatog američkog magazina „Hronikl", najznačajnijeg konzervativnog magazina „preko bare". Pisao je komentare za „Vašington post" i londonski „Tajms", a bio je gostujući komentator za spoljnu politiku na CNN-u i BBC-ju, što ga svrstava u red najuticajnijih intelektualaca srpske emigracije.

Od vas nema pozvanijeg čoveka da kaže kakvo je stanje u srpskoj dijaspori. Čujemo da ide nabolje i da srpski lobi polako ostvaruje neke rezultate?


- Srpski lobi? Šta je to? Srpsko lobiranje ne postoji... Naša dijaspora nalazi se u katastrofalnom stanju. Ne postoji kao organizovana celina. Ne postoji nikakav autoritet srpskih organizacija koje imaju bombastične nazive, ali i potpuno odsustvo kredibiliteta u zemljama domaćina.

Pa koliki su onda stvarni potencijali srpske dijaspore kao faktora naše spoljne politike?


- U duhu srpske grandomanije broj Srba u svetu se prikazuje nenormalno velikim ciframa. Priča se o četiri miliona Srba, što je apsolutno netačan podatak. Radio sam studiju koja se zasnivala na bukvalnom prebrojavanju članova svih srpskih društava i organizacija u Americi, u oblasti Čikaga i šire okoline. Na kraju se dolazi do rezultata od oko 13.000 ljudi koji se eksponiraju kao Srbi. Statistička procena je da broj ukupnih Srba ne prelazi pet puta veću cifru. U Čikagu nema više od 50.000 Srba. Hteli mi to da priznamo ili ne, u svetu nema više od milion Srba. A to i objašnjava zašto nemamo uticaj na političke i društvene elite zemalja u kojima živimo.

Kakve su vaše procene o budućnosti Balkana? Da li će Zapad da sprovede projekat „dovršavanja mira"?


- Dok god Srbija ćutke i bez roptanja prihvata svaki ishod na svoju štetu, trajaće težnja za sledećom fazom smanjivanja Srbije na najmanji mogući geografski, ekonomski, kulturni i geopolitički okvir. Moja upozorenja o politici Zapada devedesetih, ali i posle 5. oktobra, nisu bila bazirana na nekoj visprenoj analitici. Reč je o kontinuitetu politike Vašingtona. Osnova te politike je da se bilo koji srpski interes tretira kao nelegitiman, a bilo koji interes okolnih naroda koji služi ostvarenju ciljeva nauštrb srpskih kao legitiman i vredan podrške. Kao što je Dag Bandal, bivši savetnik predsednika Regana rekao na jednom simpozijumu o američkoj politici na Balkanu: „Nije tačno da je američka politika nekonzistentna i neprincipijelna. Mi imamo jasnu doslednost koja se izražava u tome da bilo šta što Srbi požele, američka administracija će da razmisli pet sekundi i onda će reći da ne dolazi u obzir".

Amerika je najveća svetska sila, između ostalog, i zbog toga što uvek ima alternative na svakom svetskom žarištu. Kako to da se Srbi ni u jednoj kombinaciji nisu našli kao saveznik SAD?


- Titova Jugoslavija je odgovarala američkim interesima i bila integrisana u američku viziju bezbednosne arhitekture Evrope, a Srbi su bili ti koji su posle Broza remetili tu koncepciju zasnovanu na principu „slaba Srbija, jaka Jugoslavija". To se posmatralo kao suprotstavljanje američkim interesima i kao odskočna daska za jačanje ruske moći, čak i u njenom postsovjetskom izdanju. Ne treba zaboraviti ni uticaj lobističkog novca u trenutku kada je vašingtonska scena još bila širom otvorena.

Tada su srpski suparnici uskočili sa znatnim sredstvima. A znate da je Mark Tven još pre 150 godina rekao da je američki kongres najbolji kongres koji novac može da kupi. Treći faktor koji mnogi u srpskom društvenom i političkom životu ne uzimaju ozbiljno jeste da američka politička elita isključuje prihvatanje klasičnog evropskog modela nacije. Američka elita odbacuje nacionalne zajednice utemljene na nekim nasleđenim tradicijama i kulturološkom obrascu kao što je kosovski mit. Srbi su tu bili imenovani kao paradigmatski slučaj kulturološki retardirane nacije koju treba prevaspitati.


Drugosrbijanci uzdigli Tita na nivo velikog državnika

Kako vam se čini traženje groba Draže Mihailovića?

- Mislim da je reč o zamajavanju javnosti bez ozbiljne namere da se to pitanje reši. Do koje mere građanski rat između četnika i partizana nije razrešen vidimo na primeru pohvala lika i dela Josipa Broza povodom tridesetogodišnjice njegove smrti. Svako ko pokušava da ga rehabilituje kao državnika velikog kalibra koji je radio u interesu svih naroda Jugoslavije, potpuno prenebregava činjenicu da je za sobom ostavio tempiranu bombu.

Ali mnogi kažu da se u Titovo vreme dobro živelo...

- To je zabluda. Dobro je živeo jedan segment populacije i to u kratkom periodu. Jugoslavija je uvek bila ekonomski zavisna od finansijskih injekcija sa Zapada. Ušlo je više od 100 milijardi dolara pomoći od 1949. do ranih šezdesetih. Među „drugosbrijancima" Tito je uzdignut na nivo velikog državnika, što je samo kontinuitet stava „slaba Srbija, jaka Jugoslavija", koji je danas preobličen u „slaba Srbija, stabilan region".


Kakva je, onda, vaša projekcija buduće geopolitičke slike Balkana?


- BiH je neodrživa tvorevina, veštački iskonstruisan model koji pati od istih nedostataka kao i bivša SFRJ, samo u mnogo većoj meri. Ne verujem da će ikada doći do autentične integracije. Favorizovanje centralne vlasti u Sarajevu može da bude isključivo plod grube prinude, bez stvarnog procesa pomirenj-a.

A Kosovo?


- Što se tiče Kosova, rešenja nema. Trenutna podela karata odgovara odnosu snaga van regiona. Kada se taj odnos snaga promeni, Srbija će imati priliku da pristupi reviziji rešenja kosovskog problema i to će biti legalno i legitimno. Samo je pitanje da li će do tada geopolitička pozicija Srbije do krajnje mere biti degradirana i da li će biti moguće da ostvari takvu reviziju.

A kako vam zvuči ideja o podeli Kosova?


- O podeli nema ni govora. Srbija nema snage da iznese taj projekat, a to bi urušilo američki koncept svete nedodirljivosti AVNOJ granica.

Koliko će na budućnost Balkana da utiču sve jače aktivnosti turske diplomatije?


- Povratak Turske na balkansku scenu trenutno je najvažnija odrednica balkanske politike. Boris Tadić u Istanbulu prihvata Turke kao medijatore između njega i Silajdžića.
Turcima poveriti takvu ulogu je isto kao da grofu Drakuli poverite zavod za transfuziju krvi. I Moskva i Vašington prihvataju takvu ulogu Turske. Americi odgovara da Turcima daju otvoren teren na Balkanu za stvaranje sfere interesa jer znaju da to neće da bude u suprotnosti sa američkim interesima. Turcima se daje Balkan kao utešna nagrada, imajući u vidu da oni u EU nikada neće biti primljeni. A Rusima odgovara strateško partnerstvo sa Ankarom pošto turski uticaj na Kavkazu Moskva koristi kao protivtežu radikalnom vahabitskom islamu. Prepuštanje Srbije turskom uticaju sa stanovišta Moskve ne predstavlja veliku žrtvu.

Kakva je onda budućnost SAD? Da li je tačno da Kinezi drže u šaci Ameriku pošto imaju velike količine dolara kojima mogu da utiču na njene ekonomske tokove?


- Amerika godinama ništa ne proizvodi, samo 16 odsto američke radne snage je angažovano u proizvodnji. Zavisna je od uvoza potrošne robe iz Kine i energenata sa Bliskog istoka, a rast domaćih izdataka biva pokriven isključivo prodajom obveznica američkog trezora na svetskom tržištu akcija. Kinezi su Amerikance navukli na jeftinu potrošnu robu koja sad obuhvata i elektroniku i informatiku. Kinezi nemaju interes da upropaste svoju zlatnu koku, ali kada koka onemoća i prestane da nosi jaja, Kinezi imaju sposobnost da plasmanom svojih rezervi izazovu kolaps američke potražnje. Kinezi imaju Damaklov mač koji visi nad glavom američke spoljne politike, što je za Kineze veoma važno po pitanju Tajvana. Što znači da će oni naterati SAD da ćutke prihvate reintegraciju Tajvana.

Ispada da je Kina najveći problem za Ameriku.


- Ameriku zahvata i problem unutrašnje atomizacije društva. Pogledamo samo posledice uragana Katrina, kada je jedna nepogoda izazvala kolaps organizovanog civilizovanog društva u jednoj metropoli kakav je Nju Orleans. U vreme ekonomske krize na berzi su rasle akcije samo dve firme, „Smit i Vesona" i „Kolta". Iz toga se može nagovestiti u kom pravcu ide američko društvo.

Bili ste savetnik Vojislava Koštunice. Kako biste ocenili njegovu dosadašnju politiku?


- Nikada nisam bio savetnik u formalnom smislu, ali sam uvek bio spreman da svoja viđenja iznesem doktoru Koštunici, koji je moj prijatelj. Zbog mog angažmana na univerzitetu, moj status u Srbiji je uvek bio neformalan, tako da nisam bio formalni savetnik.

Ali ste zato branili njegovo insistiranje na legalizmu posle 5. oktobra.


- Mislim da se njegova politika koju je forsirao posle 5. oktobra podudara sa mojim globalnim viđenjem položaja Srbije u svetskoj politici. Međutim, vraćanje mandata narodu u proleće 2008. godine bio je potez koji je pokazao jedan hipertrofirani legalizam koji je prerastao u sopstvenu suprotnost. Prihvatanje izmene koalicionog partnerstva u okviru datog saziva bilo bi i legalno i legitimno i bez sazivanja novih izbora, što je u duhu prakse mnogih demokratskih zemalja.

Mislite da je tim potezom okončao svoju karijeru?


- Nažalost, mislim da jeste. Mislim i da je otišao u ekstrem tog svog puritanskog legalizma.     

Veljko Miladinović

Pегионализацијa Србије: Призивање турског духа на Балкан

У Београду одржан округли сто о регионализацији Србије 

 

ТЕРЗИЋ:
Давање имена Санџак срцу старе српске државе покушај је повратка османског наслеђа на територију једне суверене националне српске државе

ВАСИЉЕВИЋ:
Србија не може више бити полигон за експериментисање са критеријумима који нигде другде нису критеријуми за регионализацију

Суочавамо се са процесом регионализације за који заправо нико не зна на шта ће на крају изаћи. Регионализација је у новије време најбоље средство за разбијање суверених држава, што се већ показало на простору југоисточне Европе. У нашем случају, дакле у српској историје, свака регионализација завршавала се, нажалост, политичким сепаратизмом. У овом случају мислим да има много назнака да овај процес сепарирања једног дела Србије несумњиво мирише на политички сепаратизам и процес даљег разбијања Србије, казао је на округлом столу о регионализацији Србије, који је одржан у Е прес центру у Београду, историчар др Славенко Терзић.

Он је оценио да ово „треба имати у виду тим пре што постоји одбор за регионализацију Скупштине Србије чији је председник један политичар-музичар из Новог Сада, који каже да ће будући региони имати свој главни град, своју владу, своје границе, своју скупштину".

„То практично значи да ће будућа Србија бити једна лабава конфедерација суверених региона. Сами можете да закључите да је реч о једној врло неозбиљној политици, у крајњем случају, мој лични став је да регионализација на овакав начин само слаби иначе ослабљену и дезоријентисану Србију", нагласио је Терзић. „Угрожен је простор који историјски представља срце старе српске државе, престоницу Стефана Немање, место где се родио Свети Сава. Давање имена Санџак срцу старе српске државе је покушај повратка османског наслеђа на територију једне суверене националне српске државе".

Инструментализација османског наслеђа


Санџак је, према његовим речима, био једна административна управна област „и ништа друго и никада у историји није постојала област која се називала Санџак, са великим 'С'".

„Постојао је санџак, са малим 'с', као административно-управна област – био је будимски санџак, темишварски санџак, пожешки санџак итд. И као што знате, више нема санџака ни у Будиму, ни у Темишвару, ни у Осијеку. Зашто би на целом Балкану, ако смо се ослободили од Турака 1912. године, постојао само један санџак, код нас у Србији", запитао је он. „Реч је о инструментализацији једног османског наслеђа. Муслиманско становништво тога простора су етнички 90 и више посто Срби који су примили ислам, ту чињеницу нико не оспорава и никад никога нисам чуо да оспорава њихова верска и сва друга права, као и свим другим грађанима Србије, нити данас коме пада на памет да то доводи у питање. Зато је тим више врло дискутабилан овакав начин сепарирања и инструментализација верских разлика, у оквирима једног народа".

Терзић сматра да „нема ниједног разлога да ми срце своје старе српске државе, коју смо ослободили 1912. године од Турака, називамо именом Санџак".

Призивање турског духа на Балкан


„Ако баш хоћете прецизно, од Берлинског конгреса до ослобођења 1912. године, на том простору постојала су два санџака: пљеваљски, коме су припадали Пљевља, Прибој и Пријепоље, и новопазарски санџак, и то кратко, а онда сјенички. Новопазарска каза припадала је приштинском санџаку, а беранска пећком санџаку. Дакле, имамо четири санџака као административно-управне територије у том простору", нагласио је он.

Он каже да је „то призивање турског духа на Балкан, а ми смо видели да се турска спољна политика балканизује у огромној мери, те да се жели вратити као регионална сила на Балкан, што је рекао и министар спољних послова Ахмет Давутоглу у Сарајеву".

„Турска жели да нас увери да је, како каже Давутоглу, османска прича била једна успешна прича и да ми треба да будемо срећни, односно како смо у турским временима живели квалитетно и добро", нагласио је Терзић. „Турска освајања, чија последица је и исламизација санџака, одвојила су нас од Европе за 400-500 година, а ослобођење 1912. године било је предуслов нашег повратка Европи. Нема разлога да се поново враћамо у турске османске санџаке ако смо 1912. године ослободили и постали део модерне грађанске Европе".

Декан Правног факултета у Београду др Мирко Васиљевић, говорећи о правним аспектима регионализације Србије, рекао је да „такозвани Санџак није ни уставна ни законска категорија".

„Ако је прича о регионализацији, у смислу у коме је замишљена и официјено представљена, покушај слеђења неке универзалне или европске приче, само у статичком смислу, а не у политичком, онда је она за мене прихватљива и онда она јесте и европска и универзална", казао је Васиљевић. „Али у нашим условима, искуство нас учи, у сваком случају фактицитет се доцније изроди и крене у неком другом правцу. Желим да скренем пажњу на опасност да се то може изроди у политичко-административно организовање, што би била сасвим друга циљна функција".

Од географских до политичких категорија


Он тврди да је „инсистирање да се у први план стави национално-мањински и етнички критеријум у суштини антиевропски, антиуставан, ако хоћете и антицивилизацијски".

„Обавеза је Србије и Београда, као главног града Србије, уставна, законска, државна – ако хоћете и цивилизацијска, да о својој држави размишља са становништва државе и главног града", поручио је Васиљевић. „Не може о Србији више и боље размишљати било који њен део, у овом случају Нови Пазар, јер то није његова уставна обавеза, али јесте уставна обавеза Београда да о Србији размишља са становништа њене целине. Србија је превише од делова своје територије правила географске појмове. Дуготрајно инсистирање на прављењу неких географских појмова, попут такозваног Санџака, или Прешевске долине, већ доноси проблеме са којима ћемо се тек суочити".

Он је објаснио како се „прво створе снажни географски појмови из којих касније настају политички појмови, који у први план истичу пре свега национално-мањинску причу, кроз коју се онда говори о угрожености људских и мањинских права и за које се тражи одговарајућа спољна подршка".

„Закон о регионализацији именовао је регионе, тако да промене граница и преименовање региона без промене закона ни у ком случају није могуће. Покушај формирања региона који би се називао именом који није уставна категорија је антиуставни, антиевропски и антицивилизацијски зато што се у први план истиче критеријум који ни у ком случају није услов за регионализацију", истиче Васиљевић. „Србија више не може бити полигон за експериментисање са критеријумима који нигде другде нису критеријуми за регионализацију. Отуда маскирање било којим другим критеријумима, еуфемизмима, служи само за заваравање евентуално неинформисане јавности, будући да у Србији, због предугог хронично тешког стања, које је трајало од распада бивше земље, постоји снажна национална утученост, осећај безперспективности, недовољност кохезије".

Преузето са сајта Српске Новине Црне Горе

 

Српска Мрежа

http://www.srpskamreza.net/Aktuelnosti_arhiva.aspx?ID_Teksta=1284&ID_Rubrike=1

Kosovo uslov za nastavak integracija Srbije u EU

Kosovo uslov za nastavak integracija Srbije u EU

Irena Radisavljević | 06. 06. 2010. - 00:02h | Komentara: 114

Sasvim je izvesno da će rešavanje konačnog statusa Kosova biti uslov za nastavak evropskih integracija Srbije. To je nedvosmisleno juče potvrdio Stiven Vodsford britanski ambasador u Beogradu, a sa njim se slažu i sagovornici „Blica nedelje", evropski i američki političari, profesori i eksperti.

- Srpska pretpostavka da zemlja može da razdvoji svoj evropski put od kosovskog pitanja nije realna! Brisel ne može i neće da prihvati Srbiju kao punopravnu članicu dok god ne bude nađeno rešenje za njene odnose sa Prištinom. Onog momenta kada bi Srbija postala punopravna članica, EU bi izgubila najveće adute za uslovljavanje – kaže Franc Lotar Altman nemački balkanolog i politikolog i dodaje:


- Još gore je što bi Srbija kao punopravna članica mogla da stavi veto na odluke o budućnosti Kosova, što EU nikako ne bi mogla da prihvati. Kosovo ne može zauvek da ostane van EU ukoliko sve druge zemlje Zapadnog Balkana postanu članice – kaže Franc Lotar Altman podvlačeći da 22 članice EU koje su priznale Kosovo neće opozvati svoje odluke samo da bi Srbiji omogućili članstvo.


Poruka odlazećeg britanskog ambasadora Stivena Vodsforda srpskim zvaničnicima da insistiranje na novim pregovorima o statusu Kosova ne bi bilo dobra ideja jer niko u Evropi ne želi da gubi vreme na to, došla je kao hladan tuš u trenutku kada Srbija polaže ogromne nada u savetodavno mišljenje Međunarodnog suda pravde o legalnosti jednostranog proglašenja nezavisnosti.
 

Plan zvaničnog Beograda je bio da se nakon mišljenja suda u Hagu, za koje veruju da će biti u korist Srbije, ponovo sedne za sto i nađe rešenje koje će, kako je za „Blic nedelje" nedavno rekao ministar Rasim Ljajić, učiniti obe stane podjednako nezadovoljnim.


Međutim, Obrad Kesić, politički analitičar iz Vašingtona, smatra da mišljenje suda neće puno promeniti aktuelnu situaciju kao i da pregovori koji bi usledili nemaju velikog izgleda da budu uspešni.


- Sama presuda neće imati širi i ozbiljniji efekat jer su očekivanja Brisela, Beograda i Vašingtona daleka i različita. SAD očekuju da će Srbija posle mišljenja suda težiti ka normalizaciji odnosa i prihvatanju činjenice da je Priština nezavisna. Naravno, SAD ne očekuje i formalno priznanje, ali svakako da Beograd prestane sa aktivnostima koje dovode u pitanje nezavisnost – kaže Kesić.


Iako ni u samoj EU nema jedinstvenog stava po pitanju Kosova, Kesić smatra da će i one članice koje su neopredeljene ili protiv nezavisnosti Kosova ubrzo shvatali da je neka vrsta nezavisnost jedino rešenje.


Iako se ne može predvideti kako će se razrešiti kosovsko pitanje, činjenica je da za sada nema puno opcija na stolu. Iako zvanični Beograd ne želi javno da kaže da razmišlja o podeli, sagovornici „Blica nedelje" smatraju da je to gotovo očigledno. Problem je jedino što takvo rešenje u ovom trenutku ne podržavaju ni EU ni SAD.


Podela Kosova na albanski i srpski deo odavno je postojala kao opcija o kojoj se nikada ozbiljnije nije razgovaralo. Sredinom prošle godine podelu je predložio i bivši američki ambasador u Beogradu Vilijam Montgomeri. Kako je rekao za „Blic nedelje" insistiranje međunarodne zajednice na tome da Kosovo postane multietničko društvo pokazalo se kao nemoguća misija.


- Puni resursi međunarodne zajednice, i finansijski i personalni, primenjuju se 11 godina na Kosovu, a nismo se približili ispunjenju cilja. Ogroman broj izbeglica se nije vratio, interakcija između etničkih grupa je mala, obe zajednice su disfunkcionalne i zato stvaraju nestabilnost ne samo unutar svojih granica, već i u regionu. Zato je podela jedino rešenje – rekao je Montgomeri.


Budući da bi bilo veoma teško da se administracija SAD ubedi da pristane na ovakvo rešenje, Montgomeri smatra da bi inicijativa morala da potekne iz EU.
Drugi način da se na najmanje bolan način reši kosovsko pitanje predložio je nemački profesor Franc Lotar Altman. Po njegovom mišljenju, normalizacija odnosa između Beograda i Prištine, na kojoj insistiraju EU i SAD, zahteva puno kreativnosti i inventivnosti.


- Rešenje bi mogla da bude neka vrsta unije, model sličan onom koji je postojao između Srbije i Crne Gore u periodu od 2003. do 2006. neka vrsta formalne, labave zajednice ili konfederacije koja postoji uglavnom na papiru. Države bi mogle da imaju različitu valutu, poreski sistem, ministarstva inostranih poslova (kao Crna Gora), a da opet predstavljaju neku vrstu entiteta – objašnjava Altman.


On je mišljenja da je Evropa revoltirana nefleksibilnošću zemalja zapadnog Balkana po pitanju rešavanja međusobnih problema neophodnih za nastavak integracija i da je to velikim delom razlog zbog koga dalje proširenje dovodi u pitanje.


- Ovo se odnosi i na Kosovo i na BiH i zbog takve situacije čak bi se moglo dogoditi da Albanija postane članica EU pre nego Srbija – zaključuje Altman.
 

Kacin: Dobri odnosi Beograda i Prištine prioritet
- Što se tiče odnosa Beograda i Prištine, svi zvaničnici EU šalju jednu te istu poruku: dobri odnosi Beograda i Prištine moraju biti uspostavljeni, nezavisno od pitanja statusa. Situacija na severu Kosova, uvođenje vladavine prava, borba protiv organizovanog kriminala i korupcije, ekonomska saradnja između Srbije i Kosova moraju biti teme o kojima će se sa punom posvećenošću i sa uspehom voditi dijalog. Bez stabilnih i prijateljskih odnosa, neće biti značajnijeg napretka ka EU.

http://www.blic.rs/Vesti/Politika/192600/Kosovo-uslov-za--nastavak-integracija-Srbije--u-EU

 

Европа је мртав политички пројекат

Европа је мртав политички пројекат

 

Етjен Балибар   

недеља, 06. јун 2010.

(Guardian, 25.5.2010)

Током једног месеца сведоци смо: објаве грчког премијера Јоргоса Папандреуа да његова земља више неће бити у стању да плаћа доспела потраживања, опширног европског спасилачког зајма понуђеног му по цену поражавајућег смањења буџета, недуго затим „деградацијом рејтинга" португалских и шпанских дугова, претњама по вредност и сам опстанак евра, стварањем (под јаким притиском САД) европског сигурносног фонда вредног 750 милијарди евра, одлуке Европске Централне Банке да (противно својим правилима) откупљује државне дугове, и објави мера буџетске штедње у неколико држава чланица ЕУ.

Јасно, ово је само почетак кризе. Еуро је слаба карика у ланцу, што негативно утиче и на саму Европу. Велике су шансе да следе катастрофалне последице.

Као реакција, грчки протести су у потпуности оправдани. Прво, сведоци смо денунцијације целокупног грчког народа. Друго, влада је још једном издала своја изборна обећања без икакве демократске дебате. Напослетку, Европа није испољила искрену солидарност са једном од својих чланица, већ јој наметнула принудне мере ММФ-а, које не штите нације, већ банке.

Грци су били прве, али мала је вероватноћа да ће бити и последње жртве политике „спашавања европске валуте" – политике о којој би грађанима требало да буде дозвољено да дебатују, јер ће исход утицати на њих. Међутим, у размерама у којима постоји, дискусија је дубоко пристрасна јер су есенцијалне одреднице скривене или склоњене.

У својој тренутној форми, под утицајем доминантних друштвених сила, конструкција Европе је можда произвела одређен степен институционалне хармоније и уопштила одређена фундаментална права, што није занемарљиво. Али, супротно постављеним циљевима, она није произвела конвергентну еволуцију националних економија, зону заједничког просперитета. Једне земље доминирају, док се над другима доминира. Становници Европе можда немају антагонистичке интересе, али нације их имају у све већој мери.

Друго, свака кејнзијанска стратегија стварања „поверења" јавности у економију почива на три независна стуба: стабилна валута, рационални систем опорезивања, али такође и социјална политика, са циљем потпуне запослености. Трећи аспект је систематски игнорисан у већини тренутних расправа.

Даље, читава ова дебата око европског монетарног система и будућности Европе ће остати у потпуности апстрактна уколико се не фокусира на праве трендове глобализације, које ће финансијска криза озбиљно убрзати, осим ако се са њима заједничким снагама политички не суоче људи и њихове вође.

Сведоци смо транзиције једне форме међународне конкуренције у другу; из оне која се одвија (углавном) између продуктивног капитала у конкуренцију између националних територија, које користе пореске олакшице и притиске на наднице ради привлачења више плутајућег капитала од својих суседа.

Сада је очигледно да, то да ли Европа функционише као ефективан систем солидарности међу својим чланицама за заштиту од системских ризика или просто поставља правни оквир који промовише већи степен конкуренције међу њима, одредиће будућност Европе и политички, и друштвено и културолошки.

Али постоји једна друга тенденција - трансформација међународне поделе рада, која радикално дестабилизује дистрибуцију запослености у свету. По овој новој глобалној структури Север и Југ, Исток и Запад сада мењају позиције. Европа, или барем њен већи део, искусиће брутални раст неједнакости: колапс средње класе, пад понуде високо-квалификованих занимања, измештање „несталних" продуктивних индустрија, регресију добростања и друштвених права, уништење индустрија културе као и општих јавних услуга.. Ово ће подстаћи повратак етничких конфликата који су изградњом Европе требало да буду превазиђени занавек.

Не можемо, дакле, да не поставимо питање, да ли је ово почетак краја ЕУ, конструкције која је започета пре педесет година на темељима вековне утопије, а која сада доказује да је неспособна да испуни своја обећања. Одговор је, нажалост, да: пре или касније, то ће бити неизбежно и све су шансе да ће бити праћено насилним немирима. Уколико не пронађе капацитете за нови почетак на радикално новим основама, Европа је мртав политички пројекат.

Распад ЕУ би неизбежно препустио њене народе опасностима глобализације у још већој мери. С друге стране, нови темељ Европе не гарантује никакав успех, али барем јој даје шансу за добијање одређеног геополитичког утицаја. Али под једним условом - да се свим изазовима, у идеји о пост-националној федерацији у оригиналној форми, озбиљно и храбро изађе у сусрет. То укључује успостављање заједничког јавног ауторитета, који није ни држава ни једноставно „управљање" од стране политичара и експерата; обезбеђивање истинске једнакости међу нацијама и стога борбу против реакционарних национализама; и изнад свега оживљавање демократије у оквиру Европе, самим тим се опирући тренутном процесу „де-демократизације" или „етатизму без државе", произведеног од стране неолиберализма.

Одавно је требало признати оно што је очигледно. У Европи неће бити прогреса ка федерализму (оном за који се тренутно са правом неки залажу) ако сама демократија не прогресира иза постојећих форми, дозвољавајући већи утицај народа на супранационалне институције. Да ли то значи да нам у циљу преокретања тока недавне историје, раздрмавања летаргије распадајуће политичке конструкције, треба нешто налик европском популизму? Симултани покрет или мирна побуна широких маса које би изражавале свој бес у својству жртава кризе против аутора и уживалаца исте, захтевајући „спуштање" контроле над тајним погодбама и диловима тржишта, банака и држава на нижи ниво? Свакако, да. Слажем се да то може довести до других катастрофа. Али ризик је већи уколико национализам превлада у ма којој форми.

У овом делу света такве снаге су традиционално називане „левица". Али европска левица је такође банкротирала. У ширем политичком простору, протежући се преко граница - што је у овом тренутку значајно - она је изгубила сваки капацитет неопходан за изражавање социјалних борби и отпочињање еманципаторних покрета. Отуда, она се идеолошки дезинтегрисала. Лишена било какве масовне подршке, партије које је номинално представљају су сада немоћни посматрачи кризе, на коју немају никакав специфичан или колективан одговор.

Можемо се запитати, шта ће се догодити када криза у постојећим условима уђе у следећу фазу? Биће протестних покрета, скоро сигурно, који ће се наћи у стању изолованости, и врло је могуће да ће одлутати ка насиљу, или бити подстакнути расизмом и ксенофобијом (који се већ помањају око нас). Али питање се такође тиче и интелектуалаца: каква би требало и могла да буде демократски елаборирана политичка акција усмерена против кризе на европском нивоу? Задатак за прогресивне интелектуалце, било да виде себе као реформисте или револуционаре је, да дискутују на ову тему и преузму ризике. Неће бити оправдања ако то и не ураде.

Етјен Балибар (Étienne Balibar) је професор филозофије на Université de Paris-X.

Чланак је краћа верзија текста који ће бити објављен у јунском броју онлајн часописа Theory and Event (Johns Hopkins University Press)

 

Пристигли коментари (7)

http://www.nspm.rs/savremeni-svet/evropa-je-mrtav-politicki-projekat.html