Претражи овај блог

петак, 26. октобар 2007.

Kosovski pregovori: Bečki upitnik



Kosovski pregovori: Bečki
upitnik



Verovatnoća da će se u pregovorima Beograda i Prištine o
kosovskom statusu doći do sporazuma do 10. novembra veoma je mala



piše: Milan Milošević














DA LI JE MOGUĆE STAVITI TAČKU: Kosovska svakodnevica





Vreme teče, a strepnje se ne smanjuju. U Beču je u
ponedeljak 22. oktobra održana treća runda pregovora Beograda i Prištine na
osnovu dokumenta posredničke trojke u 14 tačaka. U tom predlogu se kaže da nema
povratka na period od pre 1999. godine; da Beograd neće vladati Kosovom, niti
da će tamo ponovo uspostavljati fizičko prisustvo. Kosovo bi bilo potpuno
samostalno u finansijskom smislu i moglo bi da sklapa aranžmane sa međunarodnim
finansijskim institucijama; u potpunosti bi bilo uključeno u regionalne
strukture bez mešanja Beograda, a proces stabilizacije i pridruživanja
Evropskoj uniji nastavio bi se bez ikakvog ometanja Beograda. Ne pominje se da
bi Kosovo imalo stolicu u Ujedinjenim nacijama, koju i ne može dobiti bez
Saveta bezbednosti, na šta poslednjih nedelja ukazuje srpski ministar spoljnih
poslova Jeremić.



"Trojka" (predstavnici Rusije, EU-a i SAD) očekuje
da Beograd i Priština uspostave zajednička tela koja će osigurati saradnju u
oblastima energetike, socijalne zaštite, zaštite manjina i kulturnog nasleđa,
borbe protiv organizovanog kriminala, kao i rešavanja problema izbeglih i
nestalih. Pokušaj uspostavljanja zajedničkih tela viđen je ranije u tzv.
tehničkim pregovorima.



U tom dokumentu se ne govori o budućem statusu, niti o
nezavisnosti Kosova, i ne pominju se ingerencije koje Srbija namerava da
zadrži, ali se isključuje svako prisustvo Srbije na Kosovu, pa i ono minimalno,
predviđeno Rezolucijom 1244. Precizira se da će međunarodna zajednica tamo
zadržati civilno i vojno prisustvo i nakon što status bude određen.



Prištinski pregovarači, sudeći po dosadašnjem toku
razgovora, uz primedbe, prihvataju ponuđene polazne osnove. Oni očito smatraju
(Sejdiju) da "trojkin" papir sadrži znatne delove njihove platforme o
regulisanju odnosa dveju nezavisnih država. Prištinska delegacija na
pregovorima i oko njih ponavlja samo jednu reč – nezavisnost.



PARE I STATUS:
Pregovarački tim Srbije je izložio svoj predlog 14 principa koji se delom slaže
s predlogom "trojke", ali ga dopunjuje, a od njega se najvidljivije
razlikuje u tome što se posebnim tačkama i amandmanima na ostale tačke
"trojkinog" predloga insistira da Beograd zadrži manji broj
nadležnosti (pre svega diplomatiju i kontrolu granica). Beograd prihvata
obavezu da se ne meša u nadležnosti, ekonomske, pravne i ostale koje na osnovu
pregovora pripadnu kosovskim institucijama.



Paralelno s pregovorima u Beču, na sastanku sa
potpredsednikom Svetske banke, delegacija Srbije je iznela predlog rešenja pitanja
duga Kosova i Metohije po kome bi Srbiji trebalo da bude vraćen iznos od 215
miliona dolara koji je ona već isplatila na ime duga južne srpske pokrajine.
Potpredsednik vlade Đelić je, odbijajući insinuacije da je to potez u korist
kosovske nezavisnosti, ponavljao da to nema nikakve veze sa pitanjem
suvereniteta jer dugove vraća onaj ko ubira poreze, a i grad Beograd sam plaća
svoje dugove. Predstavnici Svetske banke navodno pokazuju dobru volju da
razmotre ovaj predlog.



Beogradska delegacija je i u Beču tražila pre svega da
predmet pregovora bude određivanje budućeg statusa Kosova i Metohije na osnovu
principa iz Rezolucije 1244 (koju je Savet bezbednosti usvojio na svom 4011.
sastanku održanom 10. juna 1999), koje zapadni faktori do sada nisu uspeli da ponište.



Beograd je tražio i da se sve tri strane (Beograd, Priština
i međunarodni faktori) obavežu da se uzdrže od bilo kakvih jednostranih poteza.
Amerikanci su saopštavali u diplomatskim kontaktima da se zalažu za sporazumno
rešenje, ali su njihovi zvaničnici nastavili da daju uzastopne izjave o tome da
će posle 10. decembra priznati nezavisnost Kosova. Ili 10. januara...



Zanimljivo je da neki zapadni listovi prenose tvrdnju
prištinskog lista "Koha po" da je neimenovani evropski diplomatski
izvor otkrio kako je američki posrednik Vizner saopštio evropskim diplomatama
da se pripreme za nezavisnost Kosova i da ne ometaju američke spoljnopolitičke
prioritete... U međuvremenu eksplodira kurdsko pitanje koje Amerikance stavlja
u veoma zanimljivu poziciju, kao i iračko, gde se od Amerikanaca čuju ideje o
organizaciji te države pune unutrašnjih sukoba kao federacije tri
etničko-verske skupine...



Dok se u zapadnim listovima konstatuje da se pregovori u
Beču "kisele", po oceni evropskog člana posredničke trojke Išingera,
iz faze parola ušlo se u fazu suštinskih razgovora, što je napredak. Pitanje je
da li je to baš sasvim tačno. I na Ahtisarijev plan srpska pregovaračka
delegacija je stavila na desetine veoma konkretnih amandmana sadržaja sličnog
onom iznetom u beogradskih 14 tačaka. U tom beogradskom dokumentu je
pregnantnije nego ranije opisan sadržaj suštinske međunarodno garantovane
autonomije za Kosovo. U ruskim medijima o tome se detaljno izveštava, a u
zapadnim medijima tom predlogu nije posvećena pažnja, mada se tu i tamo,
doduše, konstatuje (AP) da je Srbija ponudila Kosovu skoro kompletnu
autonomiju, ali bez stolice u UN-u i bez kontrole odbrane i spoljnih poslova.



Uprkos prilično tvrdoj intonaciji u "trojkinih" 14
tačaka, u kojima se ponavlja "Beograd neće, Beograd neće", pa i
uprkos vestima da su se na primedbe beogradske delegacije čuli prigovori o
tvrdom i nepopustljivom stavu, predstavnik Rusije u "trojci" Bocan
Harčenko tvrdio je u izjavama ruskoj štampi, a potom i Tanjugu, da nije bilo
nikakvog oficijelnog dokumenta koji bi označio okvire mogućih dogovora, niti on
predstavlja skicu nekakvog modela, pošto "trojka" ostaje privržena
stavu da neće predlagati rešenje.



Po njegovim rečima, tih 14 tačaka "trojka" je
nabrojala da bi stimulisala diskusiju; to je upitnik koji treba da pokaže gde
su pozicije pregovaračkih strana bliže, a gde dalje. Ta razjašnjavajuća izjava
se mogla očekivati, s obzirom na to da je Beograd brzo prepoznao da tih
"trojkinih" 14 tačaka odišu ahtisarijevskim duhom.



Članovi beogradske delegacije (Samardžić, Jeremić)
izjavljuju da je pretila opasnost da i pregovori u Beču, kao i oni prvi bečki
sa Ahtisarijem, skliznu s koloseka i da se umesto o statusu razgovara o nečem
drugom, a da se o statusu odluči negde drugde. Tvrde i da su od "trojke",
posle razgovora koji je trajao sat duže od predviđenog vremena, dobili
uveravanje da posrednici stoje na stanovištu da će se pregovori odvijati u
okviru Rezolucije SB-a. Tražili su da se to što je izrečeno prenese i na papir.



Tokom popodnevnog susreta predstavnika Beograda i Prištine
14. novembra, razgovor o tih 14 tačaka nije došao na red, ali se i bez toga
moglo registrovati da približavanja nema. O tim "punktacijama"
razgovaraće se najverovanije 5. novembra, a onda sledi pauza zbog kosovskih
izbora 17. novembra.



U trenutku kada nastaje ovaj tekst (23. oktobar) do isteka
roka za pregovore ostalo je samo još 48 dana, zapravo znatno manje zbog
kosovske izborne pauze. U tom kontekstu, čini se da je realistična Išingerova
ocena po kojoj je verovatnoća da će "trojka" do 10. decembra moći da
dovede do rešenja i dalje manja od verovatnoće da sporazum neće biti postignut.
Praktično ostaje da se vidi da li će 10. decembra početi nekontrolisan proces
raznih jednostranih poteza, ili će se naći način da se pregovori ipak nastave.














"Trojka": 14 tačaka za diskusiju


(Slika - POSREDNICI: Karčenko, Vizner i Išinger)


1. Beograd i Priština će se fokusirati na razvoj
specijalnih međusobnih odnosa koji su zasnovani na njihovim istorijskim,
kulturnim i ljudskim razmerama.


2. Beograd i Priština će buduće probleme rešavati u
miroljubivom maniru i neće se uključivati u akcije ili sklonosti koje bi se
okarakterisale kao pretnja drugoj strani.


3. Kosovo će u potpunosti biti uključeno u regionalne
strukture, posebno one koje se odnose na ekonomsku saradnju.


4. Neće biti povratka na stanje pre 1999. godine.


5. Beograd neće vladati Kosovom.


6. Beograd neće ponovo uspostaviti fizičko prisustvo na
KiM.


7. Beograd i Priština su opredeljeni da rade na progresu
koji vodi pridruživanju i eventualnom članstvu u Evropskoj uniji, kao i
progresivnom uključivanju u evroatlantske strukture.


8. Priština će primeniti široke mere kako bi poboljšala
položaj kosovskih Srba i drugih nealbanskih zajednica, posebno kroz
decentralizaciju lokalne vlasti, ustavne garancije i zaštitu kulturnog i
religijskog nasleđa.


9. Beograd i Priština će sarađivati u oblastima koje su od
ključnog značaja, uključujući:


a) sudbinu nestalih osoba i povratak raseljenih lica, b)
zaštitu manjina, c) zaštitu kulturnog nasleđa, d) njihovu evropsku
perspektivu i regionalnu incijativu, e) ekonomska pitanja, uključujući
fiskalnu politiku i energiju, tržište i harmonizaciju sa standardima EU-a i
razvoj zajedničkih ekonomskih organa i razvoj strategije u skladu sa
regionalnim ekonomskim inicijativama, f) slobodno kretanje ljudi, dobara,
kapitala i usluga, g) sektor bankarstva, h) infrastruktura, transport i
komunikacije, i) zaštita životne sredine, j) javno zdravlje i socijalni
napredak, k) borba protiv kriminala, posebno u oblastima terorizma, trgovine
oružjem, drogama i ljudima, kao i u oblasti organizovanog kriminala, l)
saradnja između opština i uprava jedne i druge strane i m) obrazovanje.


10. Beograd i Priština će uspostaviti zajednička tela koja
će osigurati saradnju.


11. Beograd se neće mešati u odnose Prištine sa
međunarodnim finansijskim organizacijama.


12. Priština će potpuno samostalno upravljati svojim
finansijama (porezi, budžetski prihodi itd.).


13. Proces stabilizacije i pridruživanja EU-u Kosovo će
nastaviti bez ikakvog ometanja Beograda.


14. Međunarodna zajednica će zadržati civilno i vojno
prisustvo na Kosovu i nakon što status bude određen.


Beogradskih 14
tačaka za pregovore


(Slika - SRPSKI PREGOVARAČI: Slobodan Samardžić i Vuk
Jeremić)


1. Predmet ovih razgovora je određivanje budućeg statusa
Kosova i Metohije na osnovu principa koji su definisani Rezolucijom 1244 SB
UN-a. Najvažniji od ovih principa sadržani su u odredbama u kojima SB
saglasno Povelji UN-a "ponovno potvrđuje privrženost svih država članica
suverenitetu i teritorijalnom integritetu SR Jugoslavije (danas Republike
Srbije) i drugih država regiona, kako je navedeno u Helsinškom završnom aktu
i aneksu 2", i "ponovno potvrđuje zahtev iz prethodnih rezolucija
za širokom autonomijom i suštinskom samoupravom za Kosovo". Svaka izmena
predmeta pregovora prethodno zahteva promenu važeće i obavezujuće Rezolucije
1244 SB UN-a.


2. Sve tri strane, koje predstavljaju institucije Srbije,
privremene institucije samouprave u Pokrajini i posrednike međunarodne
zajednice, obavezne su da se uzdrže od bilo kakvih jednostranih poteza.


3. Pokrajina Kosovo i Metohija će biti potpuno integrisana
u regionalne strukture, posebno one koje podrazumevaju ekonomsku saradnju.


4. Neće biti povratka na stanje od pre 1999. godine, već
buduće uređenje Pokrajine treba rešiti na osnovu Rezolucije 1244 SB-a.


5. Srbija neće upravljati Pokrajinom Kosovo i Metohija u
delokrugu nadležnosti koje na osnovu budućeg sporazuma budu pripale
Pokrajini.


6. Institucije Srbije neće biti prisutne u Pokrajini u
poslovima koji saglasno budućem sporazumu ne budu u nadležnosti Beograda.


7. U svom zakonodavstvu, kao i u politici koju će voditi u
skladu sa njim, Srbija i Pokrajina Kosovo i Metohija će progresivno
primenjivati načela, norme i standarde saglasno sa procesom stabilizacije i
pridruživanja (PSP) EU-a. Potpuno učestvujući u PSP-u, napredovaće ka
pridruživanju i konačno, članstvu u EU-u.


8. Polazeći od sporazumnog rešenja Beograda i predstavnika
privremenih institucija samouprave, koji će potvrditi SB UN-a, Pokrajina
Kosovo i Metohija će sprovoditi sveobuhvatne mere kako bi se unapredila
dobrobit Srba sa Kosova i Metohije, kao i drugih nealbanskih zajednica,
posebno putem decentralizacije lokalne vlasti i ustavnih garancija.


9. Uzimajući u obzir njihove isključive nadležnosti,
Beograd i Priština će sarađivati na pitanjima od obostranog interesa,
uključujući:


Povratak raseljenih lica;


Sudbina nestalih lica;


Fizička zaštita kulturnog nasleđa;


Ekonomska pitanja, uključujući slobodno kretanje ljudi,
robe, kapitala i usluga, rad na zajedničkom privrednom rastu i strategiji
razvoja u skladu sa regionalnim ekonomskim inicijativama;


Energetika, trgovina, infrastruktura, saobraćaj i
komunikacije;


Bankarski sektor i fiskalna politika;


Usklađivanje sa standardima EU-a;


Zaštita životne sredine;


Borba protiv organizovanog kriminala, posebno u oblastima
terorizma, trgovine ljudima, oružjem i drogom i organizovanog kriminala.


10. U ovim, i mogućim drugim oblastima saradnje Beograd i
Pokrajina Kosovo i Metohija će obrazovati zajednička tela radi sprovođenja
poslova od zajedničkog interesa.


11. Osim u meri svojih međunarodnih obaveza kao subjekta
međunarodnog prava, Beograd se neće mešati u odnose Prištine sa međunarodnim
finansijskim institucijama.


12. Pokrajina Kosovo i Metohija će imatu punu nadležnost
nad svojim finansijama (oporezivanje, javni prihodi itd.).


13. Proces stabilizacije i pridruživanja pokrajine
(Tracking Mechanism) Pokrajina Kosovo i Metohija će nastaviti u saradnji sa
Beogradom.


14. Međunarodna zajednica će, nakon određivanja statusa,
nastaviti civilno i vojno prisustvo na Kosovu i Metohiji pod mandatom UN-a,
odnosno odlukom SB-a.




http://www.vreme.com/cms/view.php?id=518070





Powered by ScribeFire.

Нема коментара: